2020-05-11 06:00Pressmeddelanden

Välkommen till digital bokrelease!

Gotlands Museum och Fornsalens förlag ger ut barnboken Stendjuren – trilobiter, sjöliljor och gamla bläckfiskar. Releasen sker denna gång på ett lite annorlunda sätt, genom en livesändning på museets Facebook-sida torsdagen den 14 maj kl. 12.30.

Stendjuren är en bok för vetgiriga barn i alla åldrar, men är speciellt anpassad för låg- och mellanstadiet. Boken passar lika bra att läsa hemma som att ta med vid en fossilsafari på stranden.

Lekfulla illustrationer visar hur djuren såg ut då de levde för länge, länge sedan, och fotografier visar hur de ser ut som fossil. Vi berättar historien om hur fossil blir till och var de kommer ifrån.

Författaren Helen Rundgren är zoolog och tv-producent. Hon har skrivit många barnböcker, bland annat Pinnsvein & makk (tillsammans med Tina-Marie Qwiberg) som gavs ut på Fornsalens förlag. Illustratör är Jonatan Iversen-Ejve och fotograf är Linnea Rundgren.

Ps. På gutamål heter fossil stainmakk, alltså stendjur.

Livesänd release:
Releasen hålls som en livesändning, utan publik på plats.
Vi sänder live från Gotlands Museum och publicerar på Facebook. Torsdag 14 maj kl. 12.30.

Första försäljningsdag i Fornsalens museibutik: torsdag 14 maj, direkt efter releasen.
Försäljning i övriga butiker från fredag 15 maj.

"På gotländska stränder finns mycket roligt att hitta.
En liten skruv av sten, stenar med ränder, roliga strutar eller små stenknappar.
Om stenen är ett fossil är det ännu mer spännande.
Vem var det som bodde här i havet för länge sedan?"

Förlagsredaktör, Fornsalens förlag
Cathrin Emdén