2023-02-09 07:19Pressmeddelanden

Sportlovskul på Gotlands Museum

Under sportlovsveckan händer det massor av skoj på Gotlands Museum. Under sportlovsveckan händer det massor av skoj på Gotlands Museum.

Under sportlovet anordnas det roliga aktiviteter för hela familjen på Fornsalen: Konstvisning, stadsvandring och pyssel i leksaksutställningen.

Hela vecka nio, (måndag till fredag 27/2 till 3/3, kl 13 till 15), tillverkar vi medeltida leksakshästar tillsammans i utställningen Lek och leksaker. Passa gärna på att se leksaksutställningen med mängder av leksaker från olika samlingar, som pågår t o m 5 mars.

Den 28 februari anordnar museet en konstvisning för barnfamiljer tillsammans med Jeremy Hardy och Armin Scholler.
– Vi galopperar genom tusen år av konsthistoria och stannar här och var vid små moment där konsten och historien får en ny vändning. Även små otäckheter stoppar inte oss: om Kung Karl VII död, eller om levande guldfiskar i en farlig mixer, berättar Armin Scholler.

Onsdagen den 1 mars är det dags för en historisk stadsvandring för hela familjen. På vandringen visar Gotlands Museums guide några av Visbys mest spännande  byggnader och ruiner där tiden har stannat.

Gotlands Museum erbjuder dessutom mängder av fasta utställningar för stora och små: Barnutställningen Skepp & skoj, fossiler i Gotlandium, Skattkammaren med silverskatter och utställningar om Gotlands spännande medeltid.

Hela sportlovsprogrammet hittar du i kalendariet på Gotlands Museums hemsida.

Konstkonsulent
Armin Scholler