2018-10-25 11:04Pressmeddelanden

Spökena intar museet på höstlovet

Jeremy Hardy håller i ficklampan under höstlovets visningar.Jeremy Hardy håller i ficklampan under höstlovets visningar.

Under höstlovet återkommer den dramatiserade visningen Ficklampa på museet på Fornsalen. Barn och vuxna bjuds in att följa med museets nattvakt genom ett stängt och nersläckt museum. Vilka mystiska varelser vaknar nattetid till liv i de gamla byggnaderna?

I rollen som nattvakt ser vi i år Jeremy Hardy, pedagog. I ficklampans sken guidar Jeremy barn och vuxna genom museet. Då och då dyker mystiska varelser som spöken och troll upp till gruppens glädje och förskräckelse.

– Stämningen på vandringen kommer att bli mysläskig, med både lite lagom skrämselinslag och humor när karaktärer från förr dyker upp och spökar och berättar sin historia. Det brukar bli en härlig gemenskap under vandringen när ingen vet vad som ska hända. En lite rysig och fnittrig sammanhållning, berättar Jeremy.

Just nu pågår repetitionerna inför höstlovets visningar för fullt. Jeremy Hardy har sällskap av pedagog och programansvarig Lars Kruthof samt Yvonne Eriksson och Sofie Olsson Dahl, guider och anställda i museets butik och reception.

– Det är så roligt att skriva manus till ficklampevisningarna varje år. Många av våra besökare kommer tillbaka år efter år och därför måste det alltid vara nytt. Jag får möjlighet att lyfta personöden och spännande traditioner om spöken och väsen och vi har väldigt roligt i gruppen när vi framför dessa visningar. I år får man träffa helt nya spöken som berättar sin historia. Jag tror det blir toppenkul och lite otäckt som vanligt, säger Lars.

Ficklampa på museet går två gånger per kväll, kl. 18.30 och kl. 20.00, mellan 30/10 och 3/11. Visningen kostar 80 kr för barn upp till och med 15 år och 150 kr för vuxna. I och med de läskiga inslagen rekommenderas visningen från 7 år, men yngre barn är givetvis välkomna om förälder eller annat vuxet sällskap avgör att barnet i fråga klarar det.

På höstlovet arrangerar vi även detta:
- Höstlovsslöjd på tema möss och människor i sagans värld. Tid och plats: 30/10 Gråbobiblioteket, 31/10 Klintehamns bibliotek, 1/11 Gotlands Konstmuseum. Kl. 13–16.
- Visningen Spöken och andra otäckingar. Tid och plats: Fornsalen måndag–fredag kl. 13.30.
- Leta spöken i museet och svara på kluriga frågor. Tid och plats: Fornsalen under öppettider.
- Spök- och skelettema i Fornsalens museibutik.

GOTLANDS MUSEUM är Gotlands kulturhistoriska Mecka och drivs av föreningen Gotlands fornvänner. Museet har en bred verksamhet med bland annat flera självständiga museer, där Fornsalen är länets kulturhistoriska flaggskepp och Gotlands Konstmuseum representerar samtida konst kombinerad med konsthantverk och design. Under Gotlands Museums paraply ingår också Visby ruiner och de tre museigårdarna Norrbys, Kattlunds och Petes. Gotlands Museum erbjuder utställningar, programverksamhet, skolpedagogisk verksamhet, seminarier, föreläsningar, visningar, vandringar med mera. Museet bedriver också uppdragsverksamhet inom arkeologi, byggnads- och landskapsvård samt driver ett bokförlag, Fornsalens förlag, som bland annat ger ut årsboken Gotländskt Arkiv.

Programansvarig
Lars Kruthof