2021-06-28 08:47Pressmeddelanden

Sommarens stadsvandringar från Gotlands Museum

Stadsvandringen "Ringmur, rosor och ruiner" Stadsvandringen "Ringmur, rosor och ruiner"

Är du nyfiken på vad som finns bakom låsta dörrar i Visby innerstad? Vill du veta mer om vilka sjukdomar som drabbat Gotland?  Eller ska du kanske slå två flugor i en smäll – titta på konst och jogga, samtidigt!

Gotlands museum anordnar en rad intressanta vandringar i sommar. Armin Scholler, konstkonsulent och konstpedagog på Gotlands museum gillar att jogga. Att konceptet ”konstjogg” är framgångsrikt vet han eftersom konstmuseet i Västerås genomfört evenemanget i några år. Vid sammanlagt ett femtontal stopp kommer han att berätta mer om både regionens konstsamling och den mer inofficiella gatukonsten.

—  Det här känns som en rolig grej som förhoppningsvis avdramatiserar mötet med konsten. Vi springer i ett långsamt tempo. För den som hellre vill promenera finns ”konstjogg slow” med något färre stopp.  Den vandringen passar även personer som har svårt att gå, och som har behov av tillexempel rollator.

Vill du gå i ett lugnt promenadtempo och kika på Visbys offentliga konst, anordnar museets  konstintendent Berit Ångman Svedjemo konstvandringen ”Konsten, tiden och platsen”.
—  Vi går en promenad i Visby innerstad där jag berättar om cirka tio av de verk som finns där, som en del av kulturarvet. I visningen kopplar jag ihop konsten och dess placering med platsens historia, berättar Berit Ångman Svedjemo.

Visby har en lång och spännande historia.  I vandringen ”Ringmur, rosor och ruiner” får du veta mer om Visby från alla stadens epoker: alltifrån digerdöden, till byggnadshistoria, häxprocesser och så om rosor såklart. ”På liv och död” tar upp  Östersjöns största sjökatastrof och genom ”Staden bakom muren” har du chansen att få komma in bakom låsta dörrar och besöka Visbys mest spännande byggnader och ruiner.

”Farsoter och läkande genom Gotlands historia” tar upp dödliga farsoter som pesten, koleran och spanska sjukan. Lars Kruthof och Jeremy Hardy har guidat nyfikna besökare i Visby under många år.
—  Ingen trodde nog att världen och Gotland skulle drabbas av en pandemi i vår tid. Men Gotland har under historien drabbats av flera svåra sjukdomsutbrott. På den här vandringen tittar vi på likheter och olikheter i dessa farsoter och konstaterar hur lyckligt lottade vi är som får leva i vår tid, berättar Lars Kruthof, programansvarig pedagog på Gotlands museum.

Här hittar du sommarens vandringar: gotlandsmuseum.se

Armin Scholler anordnar

Armin Scholler anordnar "konstjogg" och "konstjogg slow".

Programansvarig
Lars Kruthof