2020-04-21 08:12Pressmeddelanden

Slututställningar av Fotolinjen och Textillinjen presenteras i ny form

I slutet av april skulle elever från Fotolinjen och Textillinjen på Gotlands folkhögskola ha presenterat sina slututställningar i Gotlands Museums lokaler som en del av Konstmuseets utställningsprogram. På grund av coronaviruset är museet stängt, men utställningarna presenteras i en ny spännande form.

Publiken får både se och höra om utställarnas arbetsprocesser. I stället för att ha en traditionell visning av utställningarna kommer det att bjudas på små filmade presentationer där deltagarna berättar om sina verk.

Den blomstertid nu kommer av Fotolinjen
Utställningen handlar om tankar att växa upp och olika faser i livet. Om vår relation till naturen, varandra och känslan av övergång. Hur ska det bli med framtiden? Vi firar med blommor och sång att det gamla är över och det nya som kommer bävar vi för och längtar till i samma andetag. Det oåterkalleliga i att tiden som gått aldrig kommer igen.

Tjugo 2.0 av Textillinjen
Med inspiration från 1920-talet har deltagarna tolkat det 20-talet som pågår just nu. Vi har tolkat tidsandan och inspirerats av då verksamma konstnärer. Kanske finns det likheter, börskrasch och pandemi men också en stark framtidstro med det ”glada tjugotalet” och parollen ”aldrig mera krig”!

Vernissage: 2/5 kl 12.00

Plats: www.gotlandsfolkhogskola.se