2022-10-24 11:35Pressmeddelanden

Pressvisning: Vandringsutställningen Aerpie gästar Fornsalen

I vandringsutställningen Aerpie visas tre generationer av samisk konst: verk av den bortgångne samiske slöjdaren Jon Artur Renhuvud, konst av Jon Arturs dotter Madeleine Renhuvud, och dans skapad av Madeleines dotter Marika Renhuvud. I vandringsutställningen Aerpie visas tre generationer av samisk konst: verk av den bortgångne samiske slöjdaren Jon Artur Renhuvud, konst av Jon Arturs dotter Madeleine Renhuvud, och dans skapad av Madeleines dotter Marika Renhuvud.

Det samiska konstprojektet Aerpie kommer till Gotland och Fornsalen. I vandringsutställningen visas tre generationer av samisk konst. Pressvisning tisdag 1/11 kl. 11.

Aerpie visar verk av den bortgångne samiske slöjdaren Jon Artur Renhuvud, konst av Jon Arturs dotter Madeleine Renhuvud, och dans skapad av Madeleines dotter Marika Renhuvud. Musiken till dansen har skapats av artisten Jon-Henrik Fjällgren. Aerpie betyder arv på sydsamiska och konstprojektet handlar om det arv vi vill bevara, föra vidare och utveckla.

Idén till en utställning med tillhörande live-performance föddes när Jon Artur Renhuvud gick bort år 2016. För Madeleine och Marika kändes det viktigt att få visa upp hans konst, men också att få göra något tillsammans med honom.

De regionala kulturutvecklarna har följt arbetet med utställningen sedan hösten 2021 då Madeleine Renhuvud och Marika Renhuvud tillbringade en tid på Gotland.
–  Det känns väldigt bra att vi får visa det färdiga arbetet på Formsalen, säger slöjd- och formutvecklare Anso Norling.
– Det är roligt att det är ett så tvärkonstnärligt projekt där olika konstformer verkligen berikar varandra, poängterar dansutvecklare Gia Schager.

Utställningen invigs den 1/11 kl 15 med ett live-performance i Sävesalen på Fornsalen där konstnärerna Madeleine Renhuvud och Marika Renhuvud medverkar.

Under höstlovet arrangeras dessutom tre workshops. (Mer information i kalendariet på Gotlands Museums hemsida).

Vandringsutställningen visas på Fornsalen mellan 1/11 – 4/12.

PRESSVISNING: Tisdagen den 1/11 klockan 11
BAKGRUND: Detta är en del av ett samarbete under 2021-2022 mellan de regionala kulturutvecklarna inom dans, slöjd, konst, musik, film, litteratur och kulturarv på Gotland med syftet att stödja och synliggöra våra nationella minoriteter.
DELTAGANDE KONSTNÄRER: Jon Artur Renhuvud (1946-2016): trä- och hornslöjd. Madeleine Renhuvud: akvareller, textiltryck och poesi. Marika Renhuvud: dans och jojk.
KONTAKTUPPGIFT:  anso.norling@gotlandsmuseum.se  0498-292737, slöjd- och formutvecklare, gia.schager@gotland.se 070-4477459, dansutvecklare

I vandringsutställningen Aerpie visas tre generationer av samisk konst: verk av den bortgångne samiske slöjdaren Jon Artur Renhuvud, konst av Jon Arturs dotter Madeleine Renhuvud, och dans skapad av Madeleines dotter Marika Renhuvud. På så vis förenas dåtid och nutid, traditionellt och nyskapande.

I vandringsutställningen Aerpie visas tre generationer av samisk konst: verk av den bortgångne samiske slöjdaren Jon Artur Renhuvud, konst av Jon Arturs dotter Madeleine Renhuvud, och dans skapad av Madeleines dotter Marika Renhuvud. Foto: Pressbild: Renhuvuddans.se

Slöjd- och formkonsulent
Anso Norling