2023-09-25 08:15Pressmeddelanden

Pressvisning: Utställning med alger i fokus

En kvinna som samlar alger i havet. Svartvit bild. Maike Denker samlar alger till utställningen på Fornsalen, Gotlands Museum. Foto: Maike Denker

Årets Westfalenstipendiat Maike Denker från Münster i Tyskland presenterar utställningen The Algaemy of Things som delvis har skapats under hennes stipendievistelse på Gotland.

Välkommen på pressvisning onsdagen den 27/9 kl. 11.

I sitt projekt undersöker konstnären Maike Denker algerna som ett konstnärligt material och deras estetiska potential.
– Maike Denkers konstnärskap utmärker sig genom att knyta ihop konst, natur och vetenskap. Som interdisciplinär konstnär står hon bokstavligen med ett ben i vadarbyxorna och med det andra i ateljén, berättar Armin Scholler, konstutvecklare och konstpedagog på Gotlands Museum och fortsätter:
– Algerna är den primära faktorn i näringskedjan. En superorganism som samtidigt är en indikator för en dystopisk värld.

I utställningen visar Maike Denker en serie med cyanotypier, en tidig fotografisk metod som uppfanns av en brittisk astronom, och tredimensionella verk, som alla utgår från alger på olika sätt.

Maike Denker har tidigare ställt ut i hemlandet Tyskland, och haft internationella utställningar.

Välkommen på pressvisning och möt konstnären onsdagen den 27 september klockan 11 på Fornsalen, Gotlands Museum.

Utställningen pågår 28/9 till 22/10 2023. Vernissage torsdag 28/9 kl. 16-18.

BAKGRUND: Konstnärsutbytet mellan Gotland och Westfalen-Lippe i Tyskland har pågått sedan 1975. Region Gotland ansvarar för genomförandet tillsammans med Gotlands konstutvecklare. I utbytet ingår även att stipendiaten bjuds in att genomföra en utställning på Gotlands Museum.

Kontakt:
armin.scholler@gotlandsmuseum.se

tfn 0764-230 303

Alger som hänger på en galge. Tillhör en konstutställning.

Maike Denker har bland annat haft alger som arbetsmaterial i sin utställning på Fornsalen, Gotlands Museum. Foto: Maike Denker

Konstkonsulent
Armin Scholler