2021-10-06 06:34Pressmeddelanden

Pressvisning: Om nazisternas grymma plundringar

Utställningsaffischen visar bilden av en persons korslagda armar med en armbindel med ett tryckt hakkors, och ett berömt konstverk av Gustav Klimt till höger. Utställningsaffischen visar bilden av en persons korslagda armar med en armbindel med ett tryckt hakkors, och ett berömt konstverk av Gustav Klimt till höger.

Nu har vandringsutställningen Plundring – början till ett folkmord kommit till Gotland. ”Vi kommer erbjuda visningar om den gotländska nazismen” berättar Mathias Strömer, utställningsansvarig på Gotlands Museum.

Konstverk, antikviteter och över 100 miljoner böcker stals över hela Europa när nazisterna genomförde den största plundringen i världshistorien. Plundringen som var en del av Förintelsen, genomfördes mellan 1933 och 1945 på ett brutalt sätt för att utplåna ett folk och beröva dem deras historia och kultur.

Nu är det Gotlands Museums tur att visa vandringsutställningen med texter, bilder, föremål och gripande livsberättelser om världshistoriens största stöld. Det handlar inte bara om föremål med ett högt ekonomiskt värde, utan även om mer personliga saker som barnböcker, leksaker, smycken och brev.

Det här är en utställning som berör på djupet, framförallt om Europas judiska befolkning som drabbades hårdast. Utställningen är lika mycket en konstutställning, som en debattutställning och en historisk utställning. Den innehåller olika ingångar för olika personer, poängterar Mathias Strömer.
– Vi kommer bland annat erbjuda visningar om den gotländska nazismen och programpunkter om vad museer konkret gör för att återlämna stulna föremål.

Trots att det gått åttio år sedan andra världskriget bröt ut, lever vi fortfarande med konsekvenserna av nazisternas brutala plundringar. Det här är helt enkelt en historia som ännu inte är avslutad. Flera av de stulna kulturföremålen har återfunnits på bland annat museer, auktionshus och instutioner, som lämnats tillbaks till sina ägare.
– Vi har själva inte plundrad konst eller andra kulturarvsttryck i våra samlingar. Men vi har mycket som är känsligt och svårt, berättar Mathias Strömer och fortsätter:
–  Det är en välgjord och välgenomtänkt utställning. Nazisternas plundringar som ett sätt att legitimera ett kommande folkmord och finansiera sin verksamhet är dessvärre en metod som går igen i historien och även sker idag.

FAKTA:

Utställningen visas 9/10 2021 – 31/1 2022 på Formsalen, Gotlands Museum.
”Plundring” bygger på författaren Anders Rydells prisbelönta böcker ”Plundrarna – Hur nazisterna stal Europas konstskatter” och ”Boktjuvarna. Jakten på de försvunna biblioteken”. Den har producerats av Forum för levande historia i samarbete med Folkets Hus och Parker.

VÄLKOMMEN PÅ PRESSVISNING:
Torsdagen den 7 oktober klockan 13:00.

KONTAKTPERSON: Mathias Strömer, utställningsansvarig.
Tele: 0498- 29 27 75, 070-634 52 73. mathias.stromer@gotlandsmuseum.se