2022-09-19 06:17Pressmeddelanden

Pressvisning: Möt årets Westfalenstipendiat

Årets Westfalenstipendiat Lara Kaiser presenterar utställningen Abstract issues på Fornsalen, Gotlands Museum. Årets Westfalenstipendiat Lara Kaiser presenterar utställningen Abstract issues på Fornsalen, Gotlands Museum.

Årets Westfalenstipendiat Lara Kaiser från Tyskland presenterar utställningen Abstract issues som delvis har skapats under hennes stipendievistelse på Gotland.

Lara Kaiser, som inom kort avslutar sina studier vid konsthögskolan i Münster, visar måleri som svävar mellan realism och det abstrakta.
– I bilderna kan man ana en rumslighet som är reducerad till linjer, färgskiftningar och skuggor. Ibland syns en del av ett hörn i rummet, en detalj av en lampa eller en gardin, berättar Armin Scholler, konstutvecklare.

Utställningen pågår 23/9 till 23/10 2022 på Fornsalen, Gotlands Museum. Vernissage fredag 23/9 kl 16-17.

Välkommen på pressvisning och möt konstnären onsdagen den 21 september klockan 10 på Fornsalen, Gotlands Museum.

Konstnärsutbyte mellan Gotland och Westfalen-Lippe i Tyskland har pågått sedan 1975. Region Gotland ansvarar för genomförandet tillsammans med Gotlands konstutvecklare. I utbytet ingår även att stipendiaten bjuds in att genomföra en utställning på Gotlands Museum.

Konstkonsulent
Armin Scholler