2022-08-26 11:31Pressmeddelanden

Pressvisning: Konstutställning på Enholmen

Den väletablerade konstnären Birthe Jørgensen visar utställningen Besvärliga Mammor på Östra Strand, Batteriet på Enholmen som uppfördes 1858 på grund av Krimkriget.Den väletablerade konstnären Birthe Jørgensen visar utställningen Besvärliga Mammor på Östra Strand, Batteriet på Enholmen som uppfördes 1858 på grund av Krimkriget.

Gotlands Konstmuseum presenterar Besvärliga mammor av konstnären Birthe Jørgensen, som en del i projektet Gotland Stories.

Utställningen visas i fästningen Östra Batteriet på Enholmen, en plats som spelat en viktig roll för Gotlands försvar under flera hundra år. Fästningen erbjuder en utställningsmiljö med en suggestiv arkitektur, militärhistoriska spår och närvaro av naturen. Platsens dynamik både förstärks och kontrasteras genom Jørgensens utställning bestående av en träskulptur och en ljudinstallation. Skulpturens ansiktsuttryck, hållning, mönster- och färgsättning refererar till modersfigurer från olika kulturer, religioner och myter från olika tider.

Ljudinstallationen, komponerad av brittiska ljuddesignern Steve Chadwick, sammanför rösten från den sjungande gotländska operasångaren Tilde Rödland och ett bullrande industriljud från Cementas fabrik i Slite.

Välkommen till pressvisning av utställningen Besvärliga mammor av Birthe Jørgensen torsdagen 1/9 på Östra Batteriet på Enholmen, strax utanför Slite. Avfärd med fiskebåten Linnéa från Slite Hamn kl. 14 och återresa kl. 16. Vänligen OSA till angelica.blomhage@gotlandsmuseum.se senast onsdagen 31/8 för att reservera plats i båten.

Besvärliga mammors tematik har uppstått utifrån den danskfödda konstnärens personliga erfarenhet av att flytta från Glasgow i Skottland till Slite på Gotland. Kärnan består i komplexiteten som hon upplevde i att vara medveten om världsproblemen och bli granne med en fabrik samtidigt som hon blev mamma för första gången. Genom utställningen vill Jørgensen erbjuda sina medmänniskor en stilla kontemplation i de oroväckande och komplicerade tider vi lever i, med klimatförändringar, pandemi och krig i vårt närområde.

Fakta om konstnären Birthe Jørgensen:
Konstnären Birthe Jørgensen är född i Danmark och idag bosatt i Slite på Gotland. Hon arbetar återkommande med skulptur, ljud, text och installation. Hon är en väletablerad konstnär i förra hemlandet Skottland och har ställt ut i ett flertal länder. I Skottland arbetade hon även som lärare på The Glasgow School of Art.

Besvärliga mammor ingår i projektet Gotland Stories, i regi av Gotlands Konstmuseum som vill vidga, utmana och leka med den schablonartade och förenklade bilden av Gotland. Projektet innefattar konstverk, utställningar och program på olika platser och i olika rumsligheter på Gotland under 2022. Projektet har fått stöd av Region Gotland och Statens Kunstfond, Danmark. Besvärliga mammor genomförs i samarbete med Slite Utveckling, och Jørgensens research har stötts av Slite Industrimuseum, Dr. Stephanie De Roemer och International Network for Contemporary Archeology Scotland.

Utställningen visas på Östra Batteriet, Enholmen och är öppen 3/9, 4/9, 10/9 och 11/9 kl. 11.30-15.30. Söndagen 11/9 utförs en performance av operasångaren Tilde Rödland i samband med att utställningen öppnar den avslutande dagen. Biljett till båttur kan köpas på www.gotlandsmuseum.se eller direkt i receptionen på Fornsalen, Strandgatan 14, Visby.

Kontakt: Angelica Blomhage, Verksamhetsansvarig Konstmuseet, Gotlands Museum
+46 (0)498 292776, +46 (0)70 7292251 angelica.blomhage@gotlandsmuseum.se