2022-05-02 05:40Pressmeddelanden

PRESSVISNING: Här är nästa utställare i Konstkavle

Foto: Aulden Carter

Victoria Einarsdotter är nästa utställare i "Konstkavle", som visas på Fornsalen i maj. Victoria kommer att visa mest skulpturala verk som har sin utgångspunkt i mode. Här har hon sytt smörpapper till en stor krage. Foto: Aulden Carter

Nu är det dags för konstnär nummer tre att visa sina verk i utställningsserien ”Konstkavle” på Fornsalen: Victoria Einarsdotter med utställningen Hibernation.

Victoria Einarsdotter har valts ut av fotografen Jessica Lindgren Wu som var konstnären som ställde ut i senaste Konstkavlen. Victoria kommer att visa mest skulpturala verk som har sin utgångspunkt i mode men som även speglar det mänskliga psyket.
– Victoria har lämnat en kort poetisk text om sin utställning som låter oss ana att det finns ett stort djup i verken, säger Armin Scholler, konstutvecklare.

”Passerar smala bländande pelare - höga tillstånd. I hög hastighet - håller de mig - avgrunder åt båda håll”.

– Här blir konsten användbar under ett moment och visas i en performance, därefter blir den skulptural igen. Det blir spännande att se, fortsätter Armin Scholler.

På vernissagedagen erbjuds dessutom ett överlämningssamtal mellan Jessica Lindgren Wu och Victoria Einarsdotter. Utställningsidén ”Konstkavle” överlåter urvalsprocessen till konstnärerna själva att välja nästa konstnär. Vem Victoria Einarsdotter väljer som utställare nummer fyra presenteras mitten augusti.

UTSTÄLLNINGSDATUM KONSTKAVLE:
28/1 – 20/2 Birthe Jørgensen
25/2 – 20/3 Jessica Lindgren Wu
6/5 – 29/5 Victoria Einarsdotter
26/8 – 18/9 Konstnär nummer fyra

PRESSVISNING:

Torsdagen den 5 maj klockan 11, Fornsalen, Strandgatan 14, Visby

VERNISSAGE MED ÖVERLÄMNINGSSAMTAL:
6/5 kl.15, Fornsalen

MER INFORMATION:
Armin Scholler, Utvecklare Konst och konstpedagog
armin.scholler@gotlandsmuseum.se