2021-05-26 06:00Pressmeddelanden

Pressvisning: Gotlands svarta guld

Utställningen Gotlands svarta guld handlar om tjära och tjärbränning i ett såväl historiskt som nutida perspektiv. Välkommen på pressvisning fredagen den 28 maj.

Gotlands svarta guld berättar om framställning och bruk av tjära ur ett gotländskt perspektiv. Utställningen kan ses som en sammanfattning av ett omfattande arbete kring tjära som inleddes redan 2017.

Vid mitten av 1800-talet hade varje större gård sitt eget såide. Andra såiden drevs i samfällighet. Det är inte så långt borta och fortfarande bränns det mer tjära på Gotland än på andra platser i Sverige. Förmodligen är det därför tjära och tjärbränning blivit en del av den gotländska identiteten.

Gotlands svarta guld öppnar i Fornsalens lokaler lördagen den 29 maj.

Pressvisning
Fredag 28 maj, Fornsalen.
Anmälan och tidsbokning till slöjd- och formkonsulent Frode Falkenhaug senast kl. 10 på fredagen. Vi bokar in enskilda tider mellan kl. 13 och 15.30.

Varmt välkommen!