2022-11-18 07:33Pressmeddelanden

Pressvisning: Gotland Stories Hemse

Jonna Hägg, "Tidevarv", 2022, C-print. Jonna Hägg, "Tidevarv", 2022, C-print.

Gotlands Konstmuseums projekt Gotland Stories fortsätter och tar sig vidare söderut, till Sudret och Hemse, med utställningen Mellan oss av hemvändande konstnären Jonna Hägg. Välkommen till pressvisning onsdagen 23/11 kl. 10.30 på Storgatan 43 i Hemse.

Gotland Stories Hemse, Mellan oss JONNA HÄGG
Med utställningen Mellan oss återvänder konstnären Jonna Hägg till Hemse, platsen hon vuxit upp på. Här undersöker Hägg sitt ursprung och skapande i relation till sin bortgångna morfar, fabrikören och hemsebon Owe Pettersson som arbetade med dörrproduktion och tog fram Modul-dörren. Centralt i Häggs konstnärskap är en fascination för naturen, särskilt den råa och karga. Denna dragning är något som även återfinns i morfaderns praktik. I utställningen presenteras fotografi, text och objekt i ett mångfacetterat möte mellan Hägg och morfadern där olika tider, perspektiv, uttryck och former speglas i och mot varandra.

Kort biografi
Konstnären Jonna Hägg är utbildad på Malmö Konsthögskola och Lunds universitet 2013–2018, samt på Oslo Fotokunstskole 2011–2013. Hon är uppvuxen i Hemse och idag baserad i Visby efter 14 år borta från Gotland. I sin konstnärliga praktik intresserar sig Hägg för vår relation till naturen och hur olika former av liv är sammanlänkade i ett komplext nätverk. Tematiskt arbetar hon med disharmonin mellan människans snabba framfart och det sköra ekosystem som byggts upp under lång tid. Hägg arbetar med en kombination av installation, ljud, text, video och hantverkstekniker.
Mellan oss ingår i Gotlands Konstmuseums projektet Gotland Stories som vill vidga, utmana och leka med bilden av Gotland. Projektet innefattar konstverk, utställningar och program på olika platser 2022. Med stöd från Region Gotland.

OSA till Angelica Blomhage senast tisdag 22/11 om du kommer på pressvisningen!

Kontakt:
Angelica Blomhage, verksamhetsansvarig, Gotlands Konstmuseum, tel.: 0498-292776, 070–7292251 angelica.blomhage@gotlandsmuseum.se
Jonna Hägg tel.: 076–0771622 jonnahagg@gmail.com

Vernissage:
Torsdag 24/11 kl. 16–19. Lördag 3/12 kl. 14 uppför tonsättarna Walter Berge och Em Silén XTC in the XIV, 1400-talets körverk frusna i evig extas.
Utställningen visas 25–27/11 kl.12.00 – 16.00, 1/12–4/12, på Storgatan 43 i Hemse

Verksamhetsansvarig Gotlands Konstmuseum
Angelica Blomhage