2022-05-02 05:37Pressmeddelanden

PRESSVISNING: Folkan bjuder in till elevutställningar

Fotolinjens elever som ställer ut med en slututställning på Fornsalen i maj. Foto: Gotlands folkhögskolaFotolinjens elever som ställer ut med en slututställning på Fornsalen i maj. Foto: Gotlands folkhögskola

Varje vår visar avgångseleverna på textil-och fotolinjen på Gotlands folkhögskola i Hemse upp sina verk i form av elevutställningar. Den 7 maj är det dags för vernissage. Nytt för i år är en medverkan från skrivarlinjen i Fårösund.

Det har arbetats intensivt under våren inför Gotlands folkhögskolas elevutställningar, som enligt tradition äger rum i maj. Utställningarna är en del i textil- och fotolinjens undervisningsmoment och visas på Fornsalen 7 – 29 maj. Textil-och fotolinjens utställningar presenteras som en del av Gotlands Konstmuseums utställningsprogram på Fornsalen.

Nytt för i år är en medverkan från skrivarlinjen på folkhögskolan i Fårösund, som Mathias Strömer, utställningsansvarig på Gotlands Museum, tagit initiativ till:
– Folkhögskolorna på Gotland håller hög klass, och enligt Gotlands Museums främjandeuppdrag är det viktigt och självklart att eleverna ställer ut, glädjande i år även från skrivarlinjen. Vi vill arbeta med ett högt inflytande och deltagande, både från vår publik och från de som ställer ut.

Eleverna från skrivarlinjen har arbetat utifrån temat ”Äga rum” och kommer att ha en skrivarlya, arrangera uppläsningar och andra interaktiva händelser i museet. 26-åriga Moa Beckman är en av eleverna som går på folkhögskolan i Fårösund:
– Mina skrividéer kommer oftast oväntat och spontant. Att ”förlora sig” i skrivandet kan vara väldigt avslappande och stimulerande, som ett slags mindfulness.

Karin Seigerlund är lärare på textillinjen i Hemse och berättar att temat för årets utställning är ”Dolda världar”, där eleverna ställer ut olika textila tekniker med ett eget formspråk.
– Eleverna kommer att visa flera textila verk, de har vävt, virkat, broderat och färgat under våren. Inspirationen har hämtats från bland annat myter, sagor och drömlika tillstånd.

De tolv eleverna på fotolinjen har arbetat kring temat ”Undantag”, berättar deras lärare Tove Sjögren.
– De har ju levt i något slags undantagstillstånd på grund av pandemin under en del av sin ungdomstid. Det är något de reflekterat kring. Hur fungerar vi i flocken, och vad händer om man bryter mot riktlinjer och går mot strömmen? Elevernas uttryck i utställningen är väldigt olika.

Utställningarna visas på Fornsalen 7–29 maj, med en vernissage den 7 maj klockan 13.

FAKTA OM PRESSVISNING:
Pressvisning 5 maj klockan 10 på Fornsalen, Strandgatan 14. Under pressvisningen kommer både elever och lärare att vara på plats för att berätta mer om utställningarna.
Kontaktperson: Angelica Blomhage, verksamhetsansvarig på Gotlands Konstmuseum.

0498-29 27 76, 070-729 22 51
angelica.blomhage@gotlandsmuseum.se

Textillinjens slututställning heter
Textillinjens slututställning heter "Dolda världar". Foto: Gotlands folkhögskola

Folkhögskolans skrivarlinje i Fårösund medverkar tillsammans med Folkans elever i Hemse i slututställningar på Fornsalen. Foto: Privat

Nytt för i år är att skrivarlinjen i Fårösund deltar i elevutställningarna med bland annat en "skrivarlya".

Moa Beckman är en av eleverna på Skrivarlinjen i Fårösund. Foto: Privat

Verksamhetsansvarig Gotlands Konstmuseum