2020-02-25 07:08Pressmeddelanden

Pressvisning: Barnens & De ungas salong

Konstkonsulent Armin Scholler bland konstverken.Konstkonsulent Armin Scholler bland konstverken.

På Fornsalen samlas nu över 200 konstverk skapade av barn och unga mellan 9 månader och 17 år. Välkommen på pressvisning av utställningarna Barnens salong och De ungas salong fredag 28/2 kl. 10.

För fjärde gången anordnas Barnens salong, där barn upp till 12 år visar konstverk inom olika genrer. I år får de yngre barnen sällskap av ungdomar i De ungas salong. Tillsammans består de två utställningarna av över 200 verk, skapade av ungefär 100 unga konstnärer. Bland konstverken finns allt ifrån måleri, teckning och skulptur till film och konceptuella verk.

– Det här är två inspirerande utställningar som verkligen visar de ungas ohindrade kreativitet, som inte tar hänsyn till det som allmänt värderas som fint eller fult, konst eller skräp, fin- eller populärkultur. Barnen bara kör på och experimenterar, leken och konsten finns nära varandra, säger konstkonsulent Armin Scholler som ansvarar för salongerna.

Nytt för i år är att högstadieelever från Solbergaskolans bildkunskap är med och curerar De ungas salong

Välkommen på pressvisning!
Tid: Fredagen den 28 februari kl. 10
Plats: Fornsalen
Under pressvisningen deltar, förutom Armin Scholler, några av de unga konstnärerna.

Barnens och De ungas salong anordnas i regi av Gotlands konstmuseum.

Konstkonsulent
Armin Scholler