2022-08-19 05:36Pressmeddelanden

Pressvisning: Angela Brignone Duckert avslutar utställningsserie

Bilden är ett grafiskt blad (aquatint torrnål), med titeln "Shalom kopiera"
av Angela Brignone Duckert.Bilden är ett grafiskt blad (aquatint torrnål), med titeln "Shalom kopiera" av Angela Brignone Duckert.

Årets stafettutställning ”Konstkavle” avslutas med Angela Brignone Duckert på Fornsalen.
Nu är det dags för nästa konstnär att visa sina verk i utställningsserien ”Konstkavle”. Utställningsidén har överlåtit urvalsprocessen till konstnärerna själva att välja nästa konstnär. Årets sista utställare avslutas med Angela Brignone Duckert, som valts av förra utställaren Victoria Einarsdotter.

89-åriga, högst verksamma, bildkonstnären och grafikern Angela Brignone Duckert är bosatt i Visby sedan många år, och har ett långt konstnärsliv bakom sig. Hon föddes i Tunis 1933, och bosatte sig i Sverige 1967. Hon har även haft sin hemvist i både Rom, Glasgow, Barcelona och Oslo, där hon arbetat och gått flera gedigna konstutbildningar.

I utställningen ”Karavan” kommer hon att bjuda besökarna på ett urval av sina grafiska verk. På frågan om vad konst betyder för henne och vad hennes drivkraft är, svarar hon att hon känner igen sig i några verser av Jorge Luis Borges – ”The art of poetry”:

”Sometimes at evening there's a face
that sees us from the deeps of the mirror.
Art must be that sort of mirror,
disclosing to each of us his face”

– Det handlar om att hitta de riktiga medlen och tekniken för att bättre uttrycka vad som finns i mig, och för att visa vad jag ser i spegeln: sorg, glädje, besvikelse, ilska och kärlek. Men ofta berättar verket inte vad jag ville, och då hamnar trycket i papperskorgen!

Utställningen ”Karavan” visas på Fornsalen, Gotlands Museum, 26/8 till 18/9.
Tidigare konstnärer i utställningsserien: Jessica Lindgren Wu, Birthe Jørgensen och Victoria Einarsdotter.

PRESSVISNING:
Torsdagen den 25/8 klockan 13, Fornsalen, Strandgatan 14, Visby