2024-01-29 13:28Pressmeddelanden

Pressvisning 31/1: Soul of Kabul – en utställning om graffiti

En man som målar graffiti. En graffitischablon i förgrunden. Khaled Amiri från Afganistan återskapar målningar inför utställningens öppnande. Khaled Amiri bor numera i Slite.

Gotlands Museum visar för första gången en utställning om graffiti. Välkommen på pressvisning av den nya utställningen Soul of Kabul. Curator Mathias Strömer visar utställningen och Khaled Amiri som har återskapat några av de muralmålningar och budskap som tidigare fanns i Kabul är med på pressvisningen. Khaled Amiri kommer från Afganistan och bor numera i Slite.

PRESSVISNING: onsdagen den 31 januari klockan 10–11 på Fornsalen, Gotlands Museum. Föranmäl gärna om du kommer till kommunikatör Kerstin Klint, eller till Mathias Strömer, utställningsproducent.
Kerstin.klint@gotlandsmuseum.se, mathias.stromer@gotlandsmuseum.se

BAKGRUND TILL UTSTÄLLNINGEN:
Graffiti är förmodligen världens mest spridda konstform. Under 2000-talet uppstod en folklig rörelse i Kabul som involverade konstnärer och människor i olika åldrar i samhället. ArtLords, i stället för krigsherrar, drev rörelsen framåt. Över hela Kabul målades och skrevs budskap och bilder med stilar från hela världens graffiti och street-art-historia. En rörelse som hämtade inspiration stilmässigt från graffiti, muralmåleri och annan konstnärlig praktik från hela världen. Konstverken blev ett sätt att kommunicera i stadsrummet och till omvärlden.

Sedan talibanernas övertagande är konströrelsen spridd över hela världen. Många muraler är övermålade och budskapen har ersatts med andra budskap. Även om Soul of Kabul i sin fysiska ursprungliga form är försvunnen lever rörelsen kvar i själ och minne.
Gotlands museum önskar med denna utställning knyta kontakt med Kabuls konströrelse, och visa med hjälp av projektioner och återskapade verk minnet från den afghanska kulturen.

Soul of Kabul invigs med vernissage lördagen den 3 februari klockan 13. Utställningen pågår till och med den 10 mars.

Ett konstverk från Afganistan, med hus, fåglar och människor.

En av bilderna som kommer att visas i utställningen är Sara Rahmanis konstverk om Afganistan.

På bilderna nedan ser ni Khaled Amiri när han återskapar målningar inför utställningens öppnande.

Närbild på en man som målar ett konstverk.

En man som står framför ett konstverk på ett museum.

Khaled Amiri kommer från Afganistan men bor numera i Slite.

Khaled Amiri kommer att finnas med på onsdagens pressvisning.

Utställningsansvarig
Mathias Strömer