2021-11-22 09:01Pressmeddelanden

Pressinbjudan till Karl Melanders fotoutställning

Flicka på skateboard i Kina, fotograferad av Karl Melander. Wu Jingyue på stationen Hanhzhpu xiaoshan i Kina 2012. Foto: Karl Melander

Fotograf Karl Melander drivs av en vilja att berätta och göra skillnad genom bilden. På lördag är det vernissage för hans hittills största utställning med bilder från hans omfattande karriär. (Pressvisning torsdagen 25/11 klockan 10:00).

I den retrospektiva utställningen Foto: på Gotlands Konstmuseum, Fornsalen, presenteras ett urval med fotografier från Melanders omfattande och fascinerande produktion. Fotografierna är hämtade från hans framgångsrika och långa karriär som fotograf från 1970-talet fram till idag.

- Vi är stolta och glada över att få presentera en retrospektiv utställning och den hittills största utställningen av fotografen Karl Melander. I utställningen visas ett bildmaterial som är både dokumentärt och konstnärligt, nytt och gammalt, fotat på Gotland och runtom i världen. Som en grön tråd löper Melanders stora engagemang och intresse för människor och miljöfrågor, berättar Angelica Blomhage, curator och verksamhetsansvarig för Gotlands Konstmuseum.

Dramatik och närvaro
Melander är en humanist som ser sig själv i andra. Med varm blick fångar han en närvarokänsla och öppenhet hos den han fotograferar. Ofta uppmärksammar han detaljer och sådant som inte syns vid första anblick. På samma gång som Melander tycker om att skildra livet bortom strålkastarljuset har han genom sitt yrkesliv många gånger befunnit sig i händelsernas centrum och vid flera dramatiska skeenden. En stark upplevelse var då Melander befann sig på Sveavägen strax efter att statsminister Olof Palme blivit skjuten, 28 februari 1986. Han vikarierade då på Expressen och var en av de första journalisterna på mordplatsen.

Intresse för orättvisor
Melander har ägnat sig åt granskande bildjournalistik där han intresserar sig för orättvisor, ojämlikhet och miljöförstöring. Han har gjort flera reportageresor runtom i världen, ofta med fokus på utsatta människor som utnyttjas av ett större maskineri och andras ekonomiska vinningar. År 2007 besökte Melander exempelvis etanolfabriker i Brasilien där han möttes av en skrämmande verklighet. Arbetsvillkoren för de sockerarbetare som tog fram bränslet var livsfarliga samtidigt som förhållandena var skadliga för miljön. Melander har även fotograferat till ett reportage om elektronikavfall i Ghana 2009. Där fotograferade han barn som bodde på miljögiftiga soptippar och eldade upp gamla datorer och kretskort för att komma åt koppar som de sålde för att livnära sig.

Kända gotlänningar
I utställningen visas också bilder från Gotland, däribland porträtt av kända gotlänningar. Här finns likaså material som aldrig tidigare visats för allmänheten, såsom bilder från Melanders ungdomstid på 1970-talet och platsen där han växte upp i Havdhem socken. Utöver fotografier, visas även dokumentärfilmen Stunder av Lycka (1996) som Melander filmat, i samarbete med Tina-Marie Qwiberg. Filmen handlar om livet och gemenskapen på husvagnscampingen Tofta Södra.

FAKTA KARL MELANDER:
Karl Melander (f. 1958) började sin karriär som fotojournalist 1981 på Gotlands Tidningar och arbetade sedan för dom stora svenska dags- och kvällstidningarna. Han har arbetat som TV-dokumentärfotograf hos Arne Carlsson och gjort flera filmer med Tina-Marie Qwiberg. Från 2003 arbetade Melander som fotojournalist och bildredaktör för Dagens Nyheter, Sydsvenska Dagbladet och Svenska Dagbladet. Han har även arbetat med egna projekt, konstnärliga likväl som journalistiskt granskande. Melander har vunnit ett flertal priser, däribland pris som Årets fotograf 1986, Årets svenska bild 2007 och 2008 samt juryns specialpris i Årets bild 2011. I dag arbetar han som frilansande fotograf på Gotland.

Välkommen till pressvisning torsdagen 25/11 klockan 10:00. Gotlands Konstmuseum (på Fornsalen), Strandgatan 14, Visby.

FOTO: KARL MELANDER visas på Gotlands Konstmuseum, Fornsalen, 27 november 2021– 27 februari 2022.

Barn som bor på miljögiftiga soptippar i Ghana.

Från en av Karl Melanders reportageresor där han fotograferat barn som bodde på miljögiftiga soptippar i Ghana.

Människor på Café Opera.

Café Opera. Foto: Karl Melander

Två kvinnor vinterbadar på Gotland i färgglada badkläder och badleksak.

Vinterbadare på Gotland. Foto: Karl Melander.

Verksamhetsansvarig Gotlands Konstmuseum
Angelica Blomhage