2024-08-30 07:43Pressmeddelanden

Pressinbjudan: konstutställning vid Gotlandståget

En person klättar på en stege utanför ett veterantåg. Personen sätter upp ett stort tygstycke med ett konstverk. Filmen Missed Connections av konstnären Florence Montmare, har spelats in under försommaren på ett av veterantågen. Foto: Leif Eiransson

Pressinbjudan: I DIN TID - konstutställning längs veteranjärnvägen Gotlandståget.

Grupputställningen I DIN TID är en gemensam undersökande process och samarbete mellan Konstfrämjandet Gotland, Gotlands Konstmuseum och Gotlandståget där samtidskonst och nutidsfrågor möter kulturarv och tåghistoria. Till utställningen som presenteras i omgivningarna av veteranjärnvägen mellan orterna Dalhem och Roma på Gotland, har lokala, nationella och internationella konstnärer bjudits in för att undersöka vad som uppstår i mötet med platsen och dess sammanhang.

De medverkande konstnärerna som bor i alltifrån Visby, till Malmö, Stockholm, Kiev och New York har intresserat sig för tågets och industrins historia och betydelse. Likaså om tidens och nostalgins flertydiga innebörd, likväl som relationen mellan stad och land, det dolda och synliga samt kommunikation bortom tid och rum. I utställningen visas nyproducerade, plats- och situationsspecifika verk i form av performance, video, skulptur, installation, objekt och textverk.

Utställningen har föregåtts av ett gemensamt lärande och utbyte där konstnärer, curatorer, tågexperter och forskare har mötts bland annat vid Hesselby Station och veteranjärnvägen i samtal och utforskande kring projektets aktuella ämnen. Seminariet New Nature under årets Almedalsvecka i juni var ett sådant tillfälle som också var öppet för publik.

Varmt välkommen till pressvisning! Häng med på ”presståget” torsdagen 5 september med avgång kl. 13 från Hesselby Station. Då finns många av de medverkande på plats!

Deltagande konstnärer i projektet är Jonna Hägg, Katya Buchatska, Florence Montmare, Felicia Sjögren, Kalle Brolin, Knut Stahle, Emil Lillo och Paul Wu. Utställningen är curerad av Birthe Jørgensen, ordförande för Konstfrämjandet Gotland och Angelica Blomhage, verksamhetsansvarig för Gotlands Konstmuseum.

Utställningen inkluderar verk som Night Stay, en installation i Tule stationshus, av konstnären Katya Buchatska, baserat på hennes möte med gotländska främlingar på en 24 timmar lång ”resa” i en iscensatt ukrainsk nattågsvagn. Felicia Sjögrens ljudverk Amaξa fångar platsens elektromagnetiska strålning i en ljudbild färgad av bland annat solens position och mänsklig aktivitet.

21 600 days of searching for belonging, ett textverk av filmaren Paul Wu, baserat på ett personligt Facebookinlägg om att vara pappa av annan etnisk bakgrund på den gotländska landsbygden. Filmen Missed Connections av konstnären Florence Montmare, som under försommaren har spelats in på ett av veterantågen - där konstnärens väg korsas av hennes bortgångna släktingar, fotografen Marta Berglund (1892–1973) och Anna Hofman Uddgren (1868–1947), Sveriges första kvinnliga filmregissör.

Som en del av I DIN TID presenterar formgivaren Knut Stahle och arkitekten Emil Lillo publikationen Tur & Retur, i en form som anspelar på ett resemagasin och på samma gång påminner om en äldre dagstidning med sitt storformat. I publikationen kombineras fotografier, texter och måleri med pyssel och notiser relaterat till tid, minne, tåg- och järnvägshistoria, Medverkande: MC, Borys Filonenko, Mia Grönkvist, Siri Iversen-Ejve, Tim Lohse Björkfäll och Alma Uhr.

Vernissage 7 sep kl. 12 i Hesselby/Dalhem. Vernissagetåget avgår kl. 13 från Hesselby station. Biljetter säljs på stationen. Mer info: gotlandstaget.se

Utställningen visas 8, 13, 14, 15, 20, 21, 22 sep i samband med tågturer från Hesselby station kl. 13 och kl. 15.

Kontaktpersoner:
Angelica Blomhage, Gotlands Konstmuseum, angelica.blomhage@gotlandsmuseum.se Tel: 0498 292776, 070 7292251

Birthe Jørgensen, Konstfrämjandet Gotland, gotland@konstframjandet.se

En man med en färgglad keps läser en tidning.

Som en del av utställningen presenterar formgivaren Knut Stahle och arkitekten Emil Lillo publikationen Tur & Retur, i en form som anspelar på ett resemagasin. Foto: Knut Stahle

En kvinna framför ett blått tåg.

Utställningen inkluderar verk som Night Stay, en installation i Tule stationshus, av konstnären Katya Buchatska. På bilden ser ni Katya Buchatska i Ukraina.
Foto: Anna Potomkina

PROGRAM I DIN TID:
Ödesgemenskaper
Ett samtal om verket Night Stay och tågets betydelse i Ukraina idag, med konstnären Katya Buchatska och Staffan Beijer, ordförande för föreningen Gotlandståget.
Svenskbymuseet, Roma.
Onsdag 11 september kl. 18. Samtalet sker på engelska

Radiovågor och Rymdväder
Ett samtal om elektromagnetisk strålning och kortvågsradio med Anders Stenberg, ordförande Gotlands Radioamatörklubb och Birthe Jørgensen, ordförande för Konstfrämjandet Gotland.
Hesselby station, Dalhem.
Söndag 22 september kl. 11:30 - 12:30.

På spåret
Guidade visningar med Armin Scholler, konstpedagog på Gotlands Konstmuseum.
Samling vid Hesselby Stationshus.
Fredag 20 september kl. 12:30
Fredag 20 september kl. 14:30
Kom i god tid och köp din tågbiljett innan!