2022-03-28 06:05Pressmeddelanden

Pressinbjudan: Kollektivt broderi på Fornsalen

Utställningen Djur & odjur är ett kollektivt broderi som skapades under den värsta coronavågen för två år sedan.  Nu kommer den turnerande utställningen till Fornsalen. Foto: Gotlands MuseumUtställningen Djur & odjur är ett kollektivt broderi som skapades under den värsta coronavågen för två år sedan. Nu kommer den turnerande utställningen till Fornsalen. Foto: Gotlands Museum

Djur & odjur är ett kollektivt broderi som skapades under coronavågen för två år sedan. Nu kommer den turnerande utställningen till Fornsalen. I samband med utställningen anordnas en broderiutmaning.

Broderiutställningen Djur & odjur har redan visats en gång på Fornsalen, i mars förra året, men bara digitalt på grund av pandemin. Nu finns en ny möjlighet att se den!

Djur & odjur är ett kollektivt broderi som skapats av 600 personer, med deltagare som är spridda över hela landet, även från Gotland. Alla fick en tygbit hemskickad med uppmaningen att skapa på temat djur och odjur. Via sociala medier kunde deltagarna träffas trots pandemin och dela kreativitet och skaparglädje medan broderierna växte fram.

Textilkonstnären Erik Torstensson satte sedan samman alla broderier till det stora, kollektiva verk som turnerat i hela landet.
– Det känns underbart att få visa utställningen på Fornsalen igen, säger slöjd- och formutvecklare Anso Norling. Den är så vacker och välgjord, varm och välkomnande, trots att många av de medverkande broderat för att hantera sin oro, sorg och ensamhet under pandemin. Jag rekommenderar alla att gå och se den, du behöver inte kunna något om broderi!

Delta i en broderiutmaning
Förutom utställningen bjuder Gotlands Museum in till en utmaning att brodera på temat fossil. Utmaningen är öppen för alla åldrar, och du behöver absolut inte vara ett proffs för att delta.
– Du kan hämta inspiration genom att besöka broderiutställningen eller vår fossilutställning. Vi har även gjort en inspirationsfilm med textilkonstnär Jennie Jakobsson som ligger på Gotlands Museums Youtube-kanal, berättar Anso Norling.

Djur & odjur är producerad av Hemslöjdskonsulenterna i Västra Götaland och de medverkande som broderat. Utställningen visas 2 april – 1 maj på Fornsalen.

Fakta om broderiutmaningen:
Använd valfritt material och teknik. Lämpligt format 20 X 20 cm, men ett mindre broderi går också bra.
För att delta i utmaningen tar du ett foto på ditt broderi och delar i sociala medier med hashtaggen #broderafossil. Posta inlägget senast 8 maj om du vill vara med i utlottningen av en bok om fossiler.

VARMT VÄLKOMNA PÅ PRESSVISNING:
Fredagen den 1 april klockan 10
på Fornsalen, Strandgatan 14.
Kontaktperson:
Anso Norling, Slöjd- och formkonsulent
0498-29 27 37, 0707-57 46 59 anso.norling@gotlandsmuseum.se

Utställningen Djur & odjur är ett kollektivt broderi som skapades under den värsta coronavågen för två år sedan. Nu kommer den turnerande utställningen till Fornsalen.  Foto: Gotlands Museum

Slöjd- och formkonsulent
Anso Norling