2022-10-07 10:30Pressmeddelanden

PRESSINBJUDAN: Fejs & Plejs, en dokumentär resa runt Gotland

Fejs & Plejs Gerum
Bilden här är från Gerum där duon träffade Liliann Gahm och Jerry Jönsson. Foto: Tommy Söderl...Fejs & Plejs Gerum Gotlands Konstmuseum presenterar det dokumentära projektet Fejs & Plejs med etnologen Carina Johansson och fotografen Tommy Söderlund. Bilden här är från Gerum där duon träffade Liliann Gahm och Jerry Jönsson. Foto: Tommy Söderlund

Det dokumentära projektet Fejs & Plejs presenteras 12 oktober kl. 10 på Fornsalen, Gotlands museum.

Välkommen till pressträff för att få veta mer om projektet Fejs & Plejs, en resa runt Gotland med sex olika stopp. Halvvägs in i projektet besöker fotografen Tommy Söderlund och etnologen Carina Johansson nyfiket Östergarn och Katthammarsvik och möter bland annat fiskare, svenskbybon som arbetar som kyrkvaktmästare, afrikanska forskare på fältarbete och lokala eldsjälar. Med porträtt i stort format och insamlade berättelser att placera på lokala väggar skapas ett litet event på varje gästad plats.

Nästa event blir fredag den 14 oktober kl. 16 vid Östergarns bygdegård då bilden på Lilja Utas från Svenskbyn i Ukraina och Eva Östman, Östergarnsbo som arbetar för en levande landsbygd, sätts upp.

Tidigare stopp har varit i Rone och Gerum. Med människors egna berättelser och med de själva på bild i närmiljön bidrar Fejs & Plejs med några nyanser till en mer mångfacetterad gotlandsbild.

Fejs & Plejs ingår i Gotlands Konstmuseums projekt Gotland Stories som vill vidga den schablonartade bilden av Gotland. Projektet innefattar konstverk, utställningar och program på olika platser och i olika rumsligheter på Gotland under 2022. Projektet har fått stöd av Region Gotland.

Bilderna är fria för publicering i samband med artiklar om Gotlands Konstmuseums projekt Fejs & Plejs.

Fejs & Plejs Katthammarsvik/Östergarn
Lilja Utas från Svenskbyn i Ukraina, har fått jobb som kyrkvaktmästare i församlingarna på östra Gotland. Eva Östman, eldsjäl för hembygden.
Fejs & Plejs Katthammarsvik/Östergarn
Lilja Utas från Svenskbyn i Ukraina, har fått jobb som kyrkvaktmästare i församlingarna på östra Gotland. Eva Östman, arbetar för en levande landsbygd. Foto: Tommy Söderlund

Fejs & Plejs Rone/Ronehamn
gårdsplanen vid Magnuse.