2023-03-23 06:50Pressmeddelanden

Påsklov på Fornsalen: Pyssel och möjlighetsmaskiner

Under påsklovet anordnas ett flertal barnaktiviteter på Fornsalen. Foto: Olof Segerberg/ Pressbild, Gotlands MuseumUnder påsklovet anordnas ett flertal barnaktiviteter på Fornsalen. Foto: Olof Segerberg/ Pressbild, Gotlands Museum

Under påsklovet anordnas ett flertal barnaktiviteter på Fornsalen.

Nyligen hade utställningen Möjlighetsmaskiner  vernissage på Fornsalen, där gotländska skolbarn tagit på sig möjlighetsglasögon och tillverkat mängder av möjlighetsmaskiner för att lösa världens miljöproblem.

I anknytning till utställningen anordnas två aktiviteter på påsklovet: onsdagen den 12 april berättar Agneta Green, som är energi- och klimatsamordnare, hur klimatförändringarna påverkar oss. Dagen efter, torsdagen den 13 april, kan man lyssna på Gotlands länsfiskekonsulent Andreas Pettersson som berättar om vad som krävs för att fisken ska må bra. I samband med aktiviteterna erbjuds möjligheten att bygga en egen möjlighetsmaskin.

Under hela påsklovet (10 till 14 april kl 13-15) anordnas dessutom pyssel med museets pedagoger. Förutom ovan nämnda aktiviteter finns det möjlighet att  leka i barnutställningen Skepp & skoj, se på medeltida rustningar, igelkottsflickan från stenåldern, världsunika bildstenar, vikingatida silverskatter, fossiler i Gotlandium och mycket mer.

Påsklov på Fornsalen:
10/4-14/4 kl 13-15: Påsklovspyssel med museets pedagoger.
13/4 kl 13: Bygg en möjlighetsmaskin – tema klimat och energi.
14/4 kl 13: Bygg en möjlighetsmaskin – tema vatten och fisk

Konstkonsulent