2019-04-26 06:30Pressmeddelanden

Nya utställningar på Gotlands Konstmuseum

Det är dags att presentera årets upplaga av utställningar från Öppna Ateljéer Gotland och Fotolinjen Hemse, Gotlands Folkhögskola. Det är två återkommande utställningar med mångfacetterat innehåll som brukar skapa nyfikenhet och locka många besökare. Tillsammans uppvisar utställningarna en stor variationsrikedom i material, teknik, uttryck och innehåll.

Välkommen till pressvisning torsdagen 2 maj kl. 10 på Gotlands Konstmuseum,
Sankt Hans gatan 21 i Visby. Då finns möjlighet att träffa flera av utställarna.

MAGISKA MÖTEN - Öppna Ateljéer Gotland 2019
För 25 år sedan startade Konstrundan på Gotland och 2008 registrerades den ideella föreningen Öppna Ateljéer Gotland. Det har blivit en tradition som många ser fram emot, när gotländska konstnärer öppnar och bjuder in till sina ateljéer under Kristihimmelsfärdshelgen. I år är de 108 medlemmar varav sju är nya. Av de 108 medlemmarna/deltagarna är 73 kvinnor och 35 män. - Kvinnorna börjar från att i större utsträckning ha varit i  kulturkonsumenter, att även bli kulturproducenter vilket är anmärkningsvärt, säger Aira Lee, ordförande i Öppna Ateljéer.

Konstrundan som sträcker sig över hela ön börjar på Gotlands Konstmuseum med en presentationsutställning. Där presenterar sig varje konstnär med ett representativt verk och besökaren kan få en samlad bild av det fantastiska utbudet som ges.

PULS - Fotolinjen Hemse, Gotlands Folkhögskola
Fotolinjen Hemse har i år arbetat kring temat puls, det som är gemensamt i att vara vid liv och det som driver oss framåt. Det finns en rytm i samhället som vi måste förhålla oss till, pulsen förändras och påverkas i mötet med andra människor. Vi samspelar med naturen omkring oss, lugnet under ytan och intensiteten när vågorna bryts. Känslorna i vår kropp och hjärtslagen som ökar. Någon har valt att blicka tillbaka på minnen från barndomen och någon har fångat nuet, ögonblicket, sekunden. Vi har sökt efter det som berör oss.

Hjärtats slag per minut
En inre regelbundenhet och kraft
Tillvaron rusar förbi
Ibland är vi tvungna att sakta ner och lyssna inåt

Efter ett års grundläggande fotografisk utbildning presenterar fotoeleverna sin slututställning där de jobbat med gestaltande/iscensatt fotografi. Från idé till färdig bild, väl utvald, printad monterad och placerad på vägg.

Vernissage är lördagen 4 maj, med invigning kl 13.

Visningar av utställningarna
Torsdag 9 maj kl. 18 visar och berättar medverkande utställare från Fotolinjen om sin aktuella utställning. Torsdagen därpå, 16 maj kl. 18 ges en specialvisning där ordf. Aira Lee presenterar och berättar om de olika konstverken och konstnärerna. Några av utställarna kommer även att vara på plats.

Angelica Blomhage, verksamhetsansvarig Gotlands Konstmuseum
Tel 0498-29 27 76