2024-09-12 07:59Pressmeddelanden

Nya besökssiffror: Gotlands Museum hamnar på topplista

Tre vuxa och två barn på ett museum. De tittar ner i en museimonter. I den årliga besöksrapporten hamnar Gotlands Museum i topp bland de tio mest besökta museerna i landet. Foto: Pressbild Gotlands Museum/Olof Segerberg.

En sammanställning som branschorganisationen Sveriges Museer har gjort visar att Gotlands Museum ökat sina besökssiffror sommaren 2024. Som det tredje mest besökta museet i landet, ligger Gotlands Museum fortfarande på topplistan.

I Sveriges Museers årliga rapport om sommarens besökssiffror befäster museerna sin ställning som publika magneter. Sedan i fjol är museernas besökssiffror uppe på höga nivåer igen.

I den årliga besöksrapporten hamnar Gotlands Museum på en tredje plats bland de tio mest besökta museerna i landet efter Skansen och Vasamuseet. Sammanlagt 280 720 besökare resulterar i en ökning jämfört med samma period 2023, (266 458 besökare). Det motsvarar en procentuell ökning på drygt fem procent.

– Vi är otroligt glada över de höga besökssiffrorna och att Gotlands Museum fortsatt är bland de mest besökta museerna i landet. Det visar att vårt arbete med att skapa intressanta och engagerande upplevelser uppskattas, säger Jenny Westfält, museichef på Gotlands Museum.

Det nationella snittet på besökstalen minskade däremot något jämfört med fjolåret: 1,5 procent. Enligt Sveriges Museer är minskningen marginell, och kan som Gunnar Ardelius, generalsekreterare på Sveriges Museer, förklarar, bero på det fina vädret och privatpersoners ansträngda privatekonomi.

Totalt rapporterade 170 museer i Sverige 7,4 miljoner besök under perioden juni-augusti.

Fakta: Riksförbundet Sveriges Museer har sammanställt medlemmarnas besöksantal under perioden juni-augusti. 170 museiorganisationer runt om i landet deltog i undersökningen. Då flera av dessa inkluderar museifilialer och extra besöksmål knutna till verksamheten inkluderas totalt 231 platser med museiverksamhet.

Museichef
Jenny Westfält