2020-05-29 06:00Pressmeddelanden

Nya arrendatorer på museigården Petes

Museigården Petes nya arrendatorer: Henriett Csikos och Robert Balogh.Museigården Petes nya arrendatorer: Henriett Csikos och Robert Balogh.

Vi är glada att presentera Veit håpu som nya arrendatorer till museigården Petes i Hablingbo. Bakom bolaget står Henriett Csikos och Robert Balogh.

Gotlands Museum har sedan i vintras sökt en entreprenör med intresse för kultur och historia som vill utveckla och ta fram ett långsiktigt och hållbart koncept för att driva verksamhet på Petesgården.

– Henriett och Robert har med sina kompetenser inom museipedagogik, musik och mat samt erfarenhet av att driva kulturcafé en perfekt bakgrund för att driva Petesgården. Jag ser fram emot ett gott samarbete och att se hur museigården utvecklas som besöksmål, samtidigt som gårdens unika karaktär fortsätter att tas tillvara, säger Susanne Thedéen, museichef på Gotlands Museum.

De nya arrendatorerna har många planer för Petes framöver. I caféet vill Henriett presentera gotländska gastronomiska skatter och ett stort vegetariskt utbud med råvaror från ön.

Med det speciella läget 2020 blir det i år ett prova-på-år, med en mer fridfull, tillbakadragen stämning där Petesgårdens kultur och natur tas tillvara.
Till 2021 planeras stämningsfyllda konserter, föreläsningar om gotländska sagor och sägner, gotländska instrument, kreativa workshops, Plein air målerikurs vid havet och akvarellkurser samt en kulturstig – ”Adas stig” – för stora och små.

Henriett Csikos berättar:

– Vi är så glada och tacksamma inför uppdraget! Att kunna vara med och bedriva verksamheten känns som en dröm som har gått i uppfyllelse. Det ska bli underbart att jobba med en så mångsidig kulturell verksamhet och få chans att bjuda på närproducerad gotländsk mat. I år kommer vi att fokusera på den rofyllda stämningen och andrummet som Petesgården utstrålar.

Henriett och Robert flyttade till Gotland från Ungern 2015. Henriett är grafisk designer och musei- och bildpedagog med ett stort intresse för gastronomi. Robert är musiker och har ett stort intresse för gotländska instrument och är van att arrangera kulturprogram. Tillsammans drev de tidigare ett kulturcafé i Budapests hjärta, där de bjöd på mat och massor av olika aktiviteter som konserter, utställningar, filmklubb tillsammans med nutida konstnärer.

Intresserad av pressträff?
På grund av rådande omständigheter bjuder vi inte in till någon regelrätt pressträff, men om du är intresserad av att träffa Petesgårdens nya arrendatorer är du varmt välkommen att kontakta Sofia Hoas, Gotlands Museum, för att boka in en tid.

Projektledare för ARVET - hållbar kulturarvsturism
Sofia Hoas