2022-01-24 08:48Pressmeddelanden

Ny utställningsidé på Fornsalen

Birthe Jørgensen är först ut i utställningsserien "Konstkavle" som visas på Fornsalen. Birthe Jørgensen är först ut i utställningsserien "Konstkavle" som visas på Fornsalen.

Under året kommer fyra gotländska konstnärer att ställa ut i den nya utställningsserien ”Konstkavle”. Genom en stafettmetod lämnas urvalsprocessen över till konstnärerna själva.

Vilka konstnärer får chans att ställa ut på konsthallar och konstmuseer? Vilka namn skulle dyka upp om konstnärerna själva får välja? Det här är frågor som Armin Scholler, konstutvecklare på Gotland inte kunde släppa. Något som mynnade ut i utställningskonceptet ”Konstkavle”, där kavle står för betydelsen stafett.

Den 28 januari är det vernissage för den första konstnären Birthe Jørgensen på Fornsalen, med utställningen Interregnum. Birthe Jørgensen kommer därefter att skicka stafettpinnen vidare till nästa konstnär, och så fortsätter det. Vilken konstnär Birthe Jørgensen och övriga konstnärer kommer att välja avslöjas inför respektive konstnärs vernissage för att väcka nyfikenhet.

Genom den här idén får nya konstnärer komma fram och visa sina verk. Armin Scholler vill att utställningen bidrar till att öppna vägarna in i museet, både för konstnärer, men även för besökare.

– Birthe Jørgensen är nyligen inflyttad och kanske inte så känd på Gotland ännu, men har ett rejält CV med utställningar i olika länder. Hon har till och med haft en lärartjänst i en av Skottlands konsthögskolor. I hennes träskulpturer och installationer blir det enkelt för betraktaren att få en ingång till samtidskonsten, berättar Armin Scholler.

UTSTÄLLNINGSDATUM:
28/1 – 20/2 Birthe Jørgensen