2023-06-08 13:50Pressmeddelanden

Ny fotoutställning: Kungens liv visas på kabelskåp

Kungaparets besök på Gotlands Museum under deras Eriksgata 1978. Kungaparets besök på Gotlands Museum under deras Eriksgata 1978. Fotograf: Raymond Hejdström

I samband med kungaparets jubileumsresa till Gotland den 14 juni, invigs en fotoutställning om kung Carl XVl Gustaf. Utställningen kommer att visas på ett fyrtiotal kabelskåp över hela ön. ”Utställningen kretsar mycket kring kungens olika besök på Gotland”, berättar Mathias Strömer, utställningsansvarig på Gotlands Museum.

I år firar Carl XVI Gustaf 50 år på tronen. I samband med firandet reser kungaparet till alla län i Sverige. Den 14 juni är det Gotlands tur att få besök. En av programpunkterna är en guidad visning på Gotlands Museum. Därefter fortsätter programmet i Almedalen där bland annat utomhusutställningen ”Kungen-50 år på tronen” kommer att invigas.

– Fotoutställningen kommer att visas på kabelskåp, mitt bland folk och stadsliv. Ett passande format för en kung som under alla sina år som regent varit noga med att vara just bland folket, i tiden, berättar Mathias Strömer, utställningsansvarig på Gotlands Museum.

Besökarna ges genom utställningen tillfälle att stifta närmare bekantskap med kungen, hans 50 år på tronen och det samhälle han kommit att leva i och påverka. Fotografierna på kabelskåpen föreställer bland annat kungaparets första gemensamma Eriksgata till Gotland 1978, där de besökte Bungemuseet, stenhuggeriet i Kettelvik och russparken i Lojsta, men även besök i Gammalsvenskby i Ukraina och Husby i Stockholm finns dokumenterade.

– Utställningen kretsar mycket kring kungens olika besök på Gotland. Folkets kung, idrottskungen och naturkungen. Kungen med den unika möjligheten att kunna agera som en nationellt samlande person, fortsätter Mathias Strömer.

Utställningen kommer att finnas i centrala Visby med utgångspunkt från Gotlands Museum, men även i centrala Hemse, Slite och Klintehamn. ”Kungen-50 år på tronen” visas från 14 juni i Visby och från slutet av juni i Hemse, Slite och Klintehamn, och pågår till och med maj 2024. Förutom att man kan ta del av utställningen fysiskt, går det även att kika på den via Gotlands Museums app. Utställningen är kostnadsfri.

”Kungen-50 år på tronen” är producerad av Gotlands museum i samarbete med Gotlands Elnät AB (Geab) i nära samverkan med Region Gotland, Länsstyrelsen Gotland och medverkande fotografer.

–  Det känns oerhört kul att vi tar detta kreativa steg för att ge våra kabelskåp en unik touch. Vi hoppas att fotografierna kommer att skapa glädje och en trevligare visuell miljö i det gotländska samhället. Snacka om en kunglig förändring av våra kabelskåp, säger Josefine Åkerblom, kundansvarig på Gotlands Elnät AB (Geab).

Allmänheten uppmuntras att anmäla brister eller klotter på bilderna. Det görs anonymt via webbadressen www.gotlandsmuseum.se/felrapport

Kungaparets besök vid russparken i Lojsta under deras Eriksgata 1978. Fotograf: Raymond Hejdström

Kungaparets besök vid russparken i Lojsta under deras Eriksgata 1978.
Fotograf: Raymond Hejdström.

Kontaktpersoner:
Mathias Strömer, utställningsansvarig Gotlands Museum. mathias.stromer@gotlandsmuseum.se Telefon: 070 634 52 73

Kerstin Klint, kommunikatör: kerstin.klint@gotlandsmuseum.se Telefon: 070-5136793

Kommunikatör
Kerstin Klint