2023-03-21 09:46Pressmeddelanden

Ny bok om Visby ringmur av Anders Andrén

Boken om Visby ringmur har författats av Anders Andrén, och ges ut av Fornsalens förlag. Fotograf Karl Melander har bidragit med nytagna bilder. Boken om Visby ringmur har författats av Anders Andrén, och ges ut av Fornsalens förlag. Fotograf Karl Melander har bidragit med nytagna bilder.

Upptäck Visby ringmur är en ny guidebok för alla som vill veta mer om ringmurens fascinerande historia.

Det medeltida Visby var en myllrande storstad dit många utländska köpmän kom för att bedriva handel. Runt Visby uppfördes den väldiga ringmuren, som ett skydd och för att markera stadens fria ställning. Många strider har stått vid ringmuren och än idag syns spåren efter fientliga attacker.

I boken Upptäck Visby ringmur  som ges ut den 29 mars kan läsaren följa med författaren och arkeologen Anders Andrén och fotografen Karl Melander på en vandring runt muren och i text och bild få en beskrivning av murens alla delar. I boken berättas bakgrunden till varför muren uppfördes och den roll som Visby och Gotland hade under medeltiden.

Den 28 mars klockan 16.00 bjuder Fornsalens förlag in till bokrelease i Fornsalens café. Kvällen bjuder på quiz, föredrag och mingel. Vi presenterar boken och håller ett ringmursquiz. Ett inspelat föredrag med Anders Andrén kommer att sändas, eftersom författaren är på resande fot vid tillfället och därför inte kan medverka personligen.

Varmt välkommen!

Upptäck Visby ringmur är skriven av Anders Andrén. Fotograf Karl Melander har bidragit med nytagna bilder.
Upptäck Visby ringmur är skriven av Anders Andrén.
Fotograf Karl Melander har bidragit med nytagna bilder.

HÄR HITTAR DU INBJUDAN TILL BOKRELEASEN (LÄNK)

Förlagsredaktör, Fornsalens förlag
Cathrin Emdén