2022-09-28 07:14Pressmeddelanden

Nu lanseras SPOK Gotland

SPOK som står för ”Samtida produktion och konsumtion” är en plattform för produktion som syftar till att samla och sprida kunskap om lokala tillverkningsmöjligheter, från slöjd till industri. SPOK vill verka för en utveckling av lokal produktion i hela Sverige och i förlängningen en mer lokal konsumtion.

Nu har Gotland valt att haka på tåget genom bildandet av en egen lokal hub. Medlemskapet i SPOK innehas av Region Gotland med Gotlands Museum, Tillväxt Gotland och initiativtagaren Svensk Form Gotland som samarbetspartners.

Via den digitala plattformen www.s-p-o-k.se kan designers, formgivare, arkitekter, scenografer, kostymörer och andra formutövare hitta tillverkning i sitt närområde.

Projektledare för SPOK Gotland är Annica Doms, Regional Slöjd- och Formutvecklare på Gotlands Museum:

-Vi är tidigt ute, det gör mig glad och stolt. Att en mindre region som Gotland kan leverera så fantastiska tillverkningsmöjligheter, det är imponerande. Här finns unik kompetens, ett stort kunnande kring traditionella tekniker och material. Samtidigt sker en spännande teknikutveckling och strävan efter att skapa hållbara processer är stor berättar hon.

På torsdag kväll 29/9 kl 18.00–20.00 firar SPOK Gotland genom ett lanseringsevent på Fornsalen, Gotlands museum. Det blir nätverksträff och föreläsningar av lokala producenter och formgivare. Den som inte kan vara på plats kan följa live-sändningen via Gotlands museums YouTube-kanal.

-Detta är startskottet för nya kunskapsutbyten och branschövreskridande samarbeten. Framöver ser vi fram emot att arrangera studieresor, föreläsningar och match-making mellan formutövare och producenter. Intresset hos Gotlands formutövare är stort. Man är nyfiken på nya material och tekniker. Jag hoppas att SPOK ska göra att ännu fler får uppleva fördelarna med att jobba nära sina producenter, samt att nya samarbeten ska ta form avslutar Annica Doms.”

För mer information kontakta:
Annica Doms, Regional Slöjd- & Formutvecklare
Gotlands Museum/The Gotland Museum