2022-09-05 05:49Pressmeddelanden

Kulturarvsdagar med rekordmånga programpunkter

Vackra Vike minnesgård i Boge, en strandgård intill havet, är ett av många besöksmål på Kulturarvsdagarna 9-11 september. Vackra Vike minnesgård i Boge, en strandgård intill havet, är ett av många besöksmål på Kulturarvsdagarna 9-11 september.

I helgen är det dags för årets Kulturarvsdagar, där allmänheten bjuds in till Gotlands fantastiska kulturarv. Programmet rymmer alltifrån båtturer till Bulverket i Tingstäde, schackturnering på Petes och dansperformance i Grötlingbo.

Kulturarvsdagarna äger rum den 9-11 september, och bjuder på en helg med öppna museigårdar, museer, vandringar och visningar.
– Det är oerhört roligt att så många öppnar upp och erbjuder ett program. Det är närmare 50 programpunkter i år, vilket är rekord, säger Sofia Hoas, Gotlands Kulturarvsutvecklare.

Flera av öns landsbygdsmuseer och museigårdar har extra öppet, som Tjuls Stations Järnvägsmuseum, Svenskbymuseet, Lärbro bygdemuseum, Albatrossmuseet, Slite sjöfartsmuseum, Bungemuseet, fiskemuseet i Grötlingbo, Vike minnesgård, Kattlunds och Petes.

I Fårösund guidar Calle Brobäck vid det gamla färjemansbostället, och vid Lauks i Lokrume är det visning av ett medeltida packhus.

Arkeologi i Tingstäde, Burs och Buttle
Ytterligare en spännande programpunkt är båtturen till bulverket i Tingstäde träsk, tillsammans med antikvarie Peter d’Agnan som driver det nya forskningsprojektet ”Bulverkshusen”. Peter d’Agnan anordnar dessutom en öppen arkeologisk utgrävning i Tingstäde.

Arkeolog Dan Carlsson leder en exkursion till några av de viktigaste fyndplatserna vid Bandlunde i Burs. Helene Martinsson Wallin berättar om ett hållbart kulturarv och om området vid Änge i Buttle, där även Alexander Sjöstrand doktorand vid Uppsala universitet, finns på plats för att informera om sommarens utgrävningar med anknytning till den så kallade Krigargraven som var fjolåret stora fynd. Vill man krydda dagarna med vikingatid, har både Långhuset i Sjonhem och Stavgard i Burs öppet.

För fullständigt program se raa.se/besok-kulturarvsdagen
www.hembygd.se/press
www.hembygd.se/upplevelser

För mer information kontakta:
Sofia Hoas
Gotlands Kulturarvsutvecklare
Sofia.hoas@gotlandsmuseum.se
Välkomna!

Fakta om Kulturarvsdagen:
Evenemanget Kulturarvsdagen är en del av Europarådets och Europeiska kommissionens gemensamma program European Heritage Days (EHD) som är det mest firade gemensamma kulturevenemang som delas av Europas medborgare. Riksantikvarieämbetet samordnar evenemanget i Sverige i samarbete med Sveriges Hembygdsförbund och Arbetslivsmuseernas Samarbetsråd. Gotlands kulturarvskonsulent samordnar evenemanget på Gotland.

Under kulturarvsdagarna kan du följa med på en båttur till bulverket i Tingstäde tillsammans med Peter dágnan.
Under kulturarvsdagarna kan du följa med på en båttur till
bulverket i Tingstäde tillsammans med Peter Dágnan.
Foto:
Peter Dágnan

Bilder tagna på vackra Vike minnesgård i Boge, en strandgård intill havet,
som är ett av många besöksmål på Kulturarvsdagarna 9-11 september.
Foto: Gotlands Museum

Projektledare för ARVET - hållbar kulturarvsturism