2021-09-06 11:33Pressmeddelanden

Kulturarvsdagar i helgen

Kulturarvsdagarna på Gotland den 10-12 september 2021. Foto: Sofia HoasKulturarvsdagarna på Gotland den 10-12 september 2021. Foto: Sofia Hoas

I helgen är det dags för årets Kulturarvsdagar, och allmänheten bjuds in till att upptäcka vårt fantastiska kulturarv på Gotland. Programmet rymmer alltifrån vikingar, till sjöfart, jazz och Smaklösa.

Kulturarvsdagarna äger rum den 10-12 september, och bjuder på en helg med öppna museigårdar, museer, vandringar och visningar för stora och små runt hela Gotland.
Passa på att se fina kulturmiljöer som Strandängens festplats i Lärbro, Kaplanstugan i Lärbro, Värsändegården i Klinte, Tofta hembygdsgård och Lauks i Lokrume.

Det erbjuds vandringar på flera platser och i Lunds i Grötlingbo kan man se en nyöppnad linutställning. Fiskerimuseerna i Fluntinge i Grötlingbo och Kovik i Sanda håller öppet hus. På Slite sjöfartsmuseum kan du få leka sjöman och bygga modeller. Missa inte det nyöppnade Albatrossmuseet i Herrvik, som berättar om den svårt beskjutna minkryssaren Albatross dramatiska strandning 1915 och om de tyska internerade sjömännens relationer med gotlänningarna.

För den som är intresserad av lantbruk är både Lantbruksmuseet i Havdhem och Vanges museigård öppna. Vikingar möter ni på Stavgard i Burs och i Långhuset i Sjonhem. Vill ni lära er mer om jazz, besök Gullinmuseet i Sanda. På Petes i Hablingbo är det schackdagar och målarkurser för både stora och små.

Många stora besöksmål som Romakloster och Kungsgård och Kattlunds i Grötlingbo är öppna, men också Gotlands minsta museum, Smaklösamuseet i Västergarn.
– Det känns underbart att när pandemin äntligen har lättat lite få öppna våra kulturmiljöer och visa det engagemang som finns på Gotland kring vårt kulturarv. Det finns så många pärlor att besöka, säger Sofia Hoas, Gotlands kulturarvskonsulent.

För fullständigt program se www.raa.se/kulturarvsdagen

www.hembygd.se/press
www.hembygd.se/upplevelser
www.raa.se/kulturarvsdagen

För mer information kontakta:
Sofia Hoas
Gotlands Kulturarvskonsulent
Sofia.hoas@gotlandsmuseum.se

Välkomna!

Fakta Kulturarvsdagen:
Evenemanget Kulturarvsdagen är en del av Europarådets och Europeiska kommissionens gemensamma program European Heritage Days (EHD) som är det mest firade gemensamma kulturevenemang som delas av Europas medborgare. Riksantikvarieämbetet samordnar evenemanget i Sverige i samarbete med Sveriges Hembygdsförbund och Arbetslivsmuseernas Samarbetsråd. Gotlands kulturarvskonsulent samordnar evenemanget på Gotland.