2022-02-21 07:16Pressmeddelanden

Konstkavle: Hon är nästa konstnär

Fotograf Jessica Lindgren Wu är den andra utställaren i Fornsalens nya utställningsserie ”Konstkavle”. Foto: Privat Fotograf Jessica Lindgren Wu är den andra utställaren i Fornsalens nya utställningsserie ”Konstkavle”. Foto: Privat

Nu är det dags för konstnär nummer två att visa sina verk i den nya utställningsserien ”Konstkavle” på Fornsalen. Stafettpinnen har lämnats över till en fotograf.

Fotograf Jessica Lindgren Wu är den andra utställaren i årets nya utställningsserie ”Konstkavle”. Hon valdes av Birthe Jørgensen, som ställt ut träskulpturer under en månad. Den 25 februari är det vernissage för Jessica Lindgren Wus utställning ”Kastvindar” på Fornsalen. Utställningen består av fotografiska diptyker - en samling fotografiska skisser och haikudikter från vardagen.
– I likhet med Birthe Jørgensen så är Jessica Lindgren Wu ganska nyligen hitflyttad från England. Hon har snabbt blivit känd på Gotland som en fotograf med poetisk kraft, berättar Armin Scholler, konstutvecklare.

Jessica Lindgren Wus beskriver sin kommande utställning som bilder, tankar och känslor som kommer strömmande som en kastvind:
– Det finns alla dessa bilder och tankar och känslor strömmande, blåsande mot mig, dansande på kastvindar som byter riktning fram och tillbaka. Bilder flyger med vindarna och när det avtar kan jag stjäla tillbaka ett fokus och andas in stiltjen.

Utställningsidén ”Konstkavle” överlåter urvalsprocessen till konstnärerna själva att välja nästa konstnär. Vem Jessica Lindgren Wus väljer som utställare nummer tre är än så länge hemligt, och presenteras i början av maj.
– Genom den här idén får nya konstnärer komma fram och visa sina verk. Det bidrar till att öppna vägarna in i museet, både för konstnärer, men även för nya besökare, poängterar Armin Scholler.

På vernissagedagen erbjuds dessutom ett digitalt överlämningssamtal mellan Birthe Jørgensen och Jessica Lindgren Wu.

FAKTA OM UTSTÄLLNINGEN "KASTVINDAR":
Digitalt överlämningssamtal mellan Birthe Jørgensen och Jessica Lindgren Wu 25/2 klockan 12:15.
Vernissage på Fornsalen 25/2 klockan 15:00.
Utställningen pågår 25/2 – 20/3.

UTSTÄLLNINGSDATUM, KONSTKAVLE:

25/2 – 20/3 Jessica Lindgren Wu
6/5 – 29/5 Konstnär nummer tre
26/8 – 18/9 Konstnär nummer fyra

PRESSVISNING:

Torsdagen den 24 februari klockan 10, Fornsalen, Strandgatan 14, Visby

MER INFORMATION:

Armin Scholler, Utvecklare Konst och konstpedagog
armin.scholler@gotlandsmuseum.se
tfn 0764-230 303

Den 25 februari är det vernissage för fotograf Jessica Lindgren Wus utställning på Fornsalen. Foto: Privat

Utställningserien