2019-10-14 06:43Pressmeddelanden

Konsten att leva och överleva! En föreläsningsserie om äldre och åldrande för ALLA

Foto: Elisabeth Ohlson WallinFoto: Elisabeth Ohlson Wallin

I samband med att utställningen Årsrika visas på Gotlands Museum arrangerar Region Gotland och Gotlands Museum en rad spännande föreläsningar med några av Sveriges främsta forskare och sakkunniga gällande frågor om äldre och åldrande.

Föreläsningsserien startar den 15 oktober med Susanne Rolfner Suvanto på temat När livet förändras – hur kan jag hitta mening och hälsa? Hur hanterar vi frågor om livets mening? Framtidshopp och harmoni i tillvaron är nyckeln till hur vi mår.

Folkhälsostrateg Veronica Hermann vid Region Gotland menar att föreläsningsserien och utställningen Årsrika är väldigt viktiga: -Vi ser att det hjälper oss i vårt viktiga arbete med att lyfta fram den erfarenhet och kompetens åldrandet innebär. Samtidigt kan vi passa på att avliva gamla myter, öka kunskapen kring existentiell hälsa och förebyggandet av psykisk ohälsa med fokus på äldre, säger hon.

Verksamhetsledare vid hälsofrämjande enheten Tove Öberg fortsätter: -Genom våra många möten med årsrika i vårt arbete runtom på Gotland vet vi att det finns en oerhörd drivkraft hos människor genom hela livet. Men det behövs kunskap om hur man skall hantera och tackla livet och ärligt talat är den kunskapen nog viktigare för oss som inte är årsrika ännu men som är livrädda för att bli äldre och har svårt att ha en naturlig kontakt med årsrika människor.

Vill du veta mer om höstens föreläsningar på temat konsten att leva och överleva och träffa seriens första expert?
Då finns det möjlighet att träffa Susanne Rolfner Suvanto den 15 oktober kl. 17.00 på Gotlands Museum. Medverkar gör också utställningsproducent Henrik Ramberg vid Gotlands Museum och Malin Bäckstäde o Ewa Hansson från Region Gotland.

För mer information kontakta:
Henrik Ramberg
Tel: 070 634 52 73
Epost: henrik.ramberg@gotlandsmuseum.se

Ladda ner: Föresläsningsprogram för Årsrika.