2022-06-22 08:25Pressmeddelanden

Knut Stahle möter Owe Ronström i ett samtal om turismens konsekvenser

Knut Stahle Turism på Gotland (publikation/folder) 2022Knut Stahle Turism på Gotland (publikation/folder) 2022

Den 29 juni kl. 16 samtalar Knut Stahle med etnologen Owe Ronström kring sitt verk Turism på Gotland, som visas i Konstmuseets grupputställning Gotland Stories. Hur påverkas Gotland av turismen? Vad får platsmarknadsföring, varumärkesprofilering och kulturarvsstämpel för konsekvenser för de som bor här?

– I Gotlands varumärkesplattform och i resemagasinen säljs bilden av Gotland som en magisk och kreativ oas, full av smultronställen och pärlor. Jag menar att den bilden gör Gotland till en sämre plats för oss som bor här, säger Knut Stahle.

I pågående Gotland Stories medverkar Stahle med sitt projekt Turism på Gotland som undersöker turismens baksidor och vad som händer med en plats när den förvandlas till en destination.

– Turistindustrin är en tung industri med stor samhälls- och miljöpåverkan. Den står ensam för cirka 8 procent av de globala utsläppen av koldioxid. På Gotland bidrar turism och säsongsboende till bostadsbristen när fungerande året-runt-bostäder omvandlas till hotell och sommarboenden, fortsätter han.

KNUT STAHLE är grafisk formgivare. I sin praktik utforskar han relationen mellan grafisk formgivning, samhälle och politik. I lekfulla tolkningar av visuella uttryck som flaggor, kartor och symboler ifrågasätter han strukturer och invanda föreställningar.

OWE RONSTRÖM är etnolog och har under många år verkat som professor i etnologi, vid Uppsala universitet, Campus Gotland. Ronströms forskning innefattar bland annat kulturarv, öar, turism, hållbarhet, mångkultur och etnicitet. Han har skrivit många uppmärksammande böcker, däribland finns Öar och öighet: introduktion till östudier, 2016 samt Kulturarvspolitik, Visby – från sliten småstad till medeltidsikon, 2008.

Välkommen till pressträff onsdag den 29/6
Kl. 14.30
 Pressträff med Owe Ronström och Knut Stahle
Kl. 16.00 Publikt samtal mellan Owe Ronström och Knut Stahle
Plats för både pressträff och samtal: I utställningen Gotland Stories på Fornsalen, Gotlands Museum, Strandgatan 14 i Visby

Gotland Stories, är ett projekt i regi av Gotlands Konstmuseum som vidgar och diskuterar bilden av Gotland. Projektet innefattar en grupputställning på Fornsalen samt mindre utställningar, konstverk och program på olika platser, i olika rumsligheter perioden juni-december 2022. Projektet har fått medel från Region Gotland.

Knut Stahle Turism på Gotland (publikation/folder) 2022

Foto: Knut Stahle