2024-08-26 10:36Pressmeddelanden

Invigning av konstverk på barnmottagningen

Tre män som lagar en konstinstallation. Bild från Riksantikvarieämbetets utställningsverkstad under arbetet med installationen Hål i väggen. Foto: Johan Pousette

Konstverket Hål i väggen på barnmottagningen på Visby lasarett var nära att makuleras och tas bort. 30 år av användning hade satt sina spår. Men tack vare ett samarbete mellan Riksantikvarieämbetet, Region Gotland och Gotlands Museum har verket fått en välbehövlig restaurering och uppdatering.

Välkommen på pressvisning och nyinvigning torsdagen den 29 augusti klockan 15.30 i barnmottagningens väntrum på Visby lasarett. Invigningen är enbart för pressen och de som varit involverade i projektet på grund av konstverkets placering i mottagningens väntrum.

– Verket av Johan Pousette var i stort behov av restaurering. Det var nära ett beslut att makulera och ta bort det, men barn- och ungdomsmedicinska verksamheten ville att det skulle få finnas kvar. Konstverket har varit mycket uppskattat med sin placering i väntrummet på barnmottagningen under nästan 30 år, berättar Berit Ångman Svedjemo, intendent för offentlig konst.

2022 - 2023 genomfördes ett projekt om konst som en del av vårdmiljön. Då inventerades även den stationära konsten, i det här fallet Hål i väggen av Johan Pousette. Konstverket är en installation i blandteknik från 1996.

Frågan var hur restaureringen skulle gå till, vad som var möjligt och vem som skulle kunna göra ett så pass komplext arbete med el, ljud och ljus med mera, förklarar Berit Ångman Svedjemo.

– Vi kontaktade Riksantikvarieämbetets utställningsverkstad och de har nu, genom sin unika kompetens, gjort ett gediget arbete med att uppdatera och renovera verket i samarbete med Region Gotland och Gotlands Museum.

Konstverket som är en installation i blandteknik från 1996, kommer återigen att glädja besökarna. Johan Pousette beskriver själv installationen som en upplevelse för alla sinnen och åldrar. Nya dimensioner har lagts till som tar med besökarna till städer som New York och Hô Chi Minh, öknen i Utah, och inte minst den vackra gotländska tallskogen.

”Nyfikenhet att öppna luckan, mod att föra in handen och känna utan att se. Konstinstallationen Hål i väggen kan skapa förundran och upplevelser för olika sinnen och åldrar. Det mjuka och hårda, det rörliga och ljudliga, det oväntade och oförklarliga.”

Om Johan Pousette:
Johan Pousette har gjort avtryck inom konstområdet på Gotland som konstnär och curator, bland annat som projektledare för den internationella skulpturutställningen Baltic Sculpture 1993. Han startade även Baltic Art Center och var dess verksamhetsledare 2001–2007. Mellan 2008–2014 arbetade han på Riksutställningar i Visby med att stödja samtidskonstens institutioner i hela landet. När han lämnade Gotland var det för att arbeta internationellt med samtidskonst som curator för stora utställningar, verksamhetsledare för IASPIS med bland annat residensverksamhet för konstnärer, och som frilansande curator och skribent i Washington. Han är numera i Sverige igen och delar sin tid mellan Stockholm och Gotland.

Konstverket Hål i väggen ingår i Region Gotlands konstsamling. Gotlands Museum har i uppdrag att förvalta och tillgängliggöra konsten.

Kontakt:
Gotlands Museum: