2021-10-18 11:14Pressmeddelanden

Höstlov på museet

Den nervkittlande visningen "Ficklampa på museet" är äntligen tillbaka igen. Foto: Gotlands MuseumDen nervkittlande visningen "Ficklampa på museet" är äntligen tillbaka igen. Foto: Gotlands Museum

När höstlovet inleds bjuder Gotlands Museum på ett fullspäckat program för både barn och vuxna. En av nyheterna är den årliga museihelgen "Älskade museer", och så är ”Ficklampa på museet” tillbaka igen.
Ett helt år utan sällskap. Det mår inget spöke bra av. Men på höstlovet är det dags för den dramatiserade visningen ”Ficklampa på museet” , med start den 30 oktober. Museets spöken har verkligen haft tid på sig att ligga i hårdträning för att skrämma upp både stora och små besökare. Även om de varit med om både digerdöden och spanska sjukan, blev det riktigt långtråkigt att sitta i karantän, berättar de. Med sina 700 år på nacken tillhör de ju dessutom riskgrupp. Men nu är det alltså dags!

– Det känns fantastiskt roligt. Vi har längtat så mycket efter att få skrämmas igen. Det har varit fruktansvärt långtråkigt, en gång gäspade jag så mycket så att käkarna gick ur led. Lite ringrostiga är vi nog allt, berättar ett av museets spöken och visar upp sina kedjor som rostat ordentligt.

Från sju år
Den nervkittlande visningen rekommenderas för barn från sju år och uppåt, och genomförs kvällstid på höstlovet mellan den 30 oktober och 6 november. Museet erbjuder även andra barnvänliga aktiviteter under höstlovet: Barnutställningen Skepp & skoj som äntligen har öppnat. Vill du utforska museet ännu mer kan du ta en titt på museets spännande fasta utställningar: alltifrån vikingatida skatter i ”Skattkammaren”, till fossiler i ”Gotlandium” och medeltida rustningar.

"Älskade museer" - en årlig museihelg
Sveriges Museer har inrättat en årlig museihelg (30 och 31 oktober) för att visa besökarna hur mycket museerna har saknat dem. Gotlands Museum hakar naturligtvis på och erbjuder en helg med mängder av lärorika programpunkter: Guidade stadsvandringar, tipspromenad med fina priser, medlemsaktiviteter och en visning av Magasin Visborg, där du får se alltifrån stenyxor till 1700-talskläder och husgeråd i plast. En föreläsning om William Blair Bruce och vad som gömmer sig i hans cigarrlådor från arkeologiska utgrävningar står också på programmet.

Fullständigt program finns på Gotlandsmuseum.se.

Sveriges Museer har inrättat en årlig museihelg (30 och 31 oktober) för att visa besökarna hur mycket museerna har saknat dem. Gotlands Museum erbjuder under denna helg mängder av programpunkter.