2021-11-18 07:35Pressmeddelanden

Hon ska konservera inför publik

Foto: PrivatKonservator Susanna Barros Eriksson har anlitats till att bättra på målningen "Strandbild från Visby" i regionens lokaler på Visborgsområdet. Foto: Privat

Nu erbjuds en unik möjlighet att följa en konservators arbete på nära håll. En oljemålning som hänger i regionens lokaler på Visborg ska konserveras, och allmänheten är välkommen att följa arbetet.

Konservator Susanna Barros Eriksson har anlitats till arbetet med målningen Strandbild från Visby från 1917 av Axel Lindman. Målningen tillhör Region Gotlands konstsamling. Objektet är i relativt gott skick men det finns en del detaljer som ska åtgärdas. Den har ett antal spjälkningar i färgskiktet, och ett tunt lager av smuts som ligger över hela ytan, berättar Susanna Barros Eriksson.

Tisdagen den 23 november mellan klockan 10 – 15 kommer Susanna att finnas på plats i rummet intill receptionen i Rådhuset på Visborgsområdet. Där kommer hon att  svara på frågor om vård och bevarandet av konst, och berätta mer om vad som vanligtvis händer i en konservators verkstad. Det är första gången som hon anordnar en publik konservering.

– Jobbar man med konstverk i offentliga sammanhang blir det ofta mycket frågor från nyfikna förbipasserande, vilket alltid är roligt. Det väcker ofta stort intresse när man behandlar konstföremål eftersom många tänker att de inte får röras, något man verkligen gör under en konservering.

Susanna Barros Eriksson har mångårig erfarenhet av konservering, efter att bland annat ha arbetat på Byggnadshyttan på Gotland. Nu driver hon en egen firma, och berättar hängivet om sitt yrke som konservator:

– Ena dagen står jag högt uppe på en ställning i en kyrka och nästa dag sitter jag med en liten målning i min ateljé. Ingen dag är den andra lik. Jag kan inte tänka mig ett bättre yrke!

Berit Ångman Svedjemo, intendent för offentlig konst, Region Gotlands konstsamling på Gotlands museum, tycker att det känns roligt och betydelsefullt att visa allmänheten hur det går till när man ser över tillståndet av regionens konst:

– Konservatorernas kunskap och yrkesskicklighet är så värdefullt i vårt arbete med konsten. Vi kan tacka dem för att vi kan se väl bevarade historiska konstverk, inte bara på museum, utan även i våra gemensamma rum, som här på Rådhuset i Visby.

Kontaktperson:
Berit Ångman Svedjemo
Intendent offentlig konst / Region Gotlands konstsamling
berit.angman-svedjemo@gotlandsmuseum.se

Målningen

Målningen "Strandbild från Visby" från 1917 av Axel Lindman. Foto: Gotlands Museum