2019-05-14 11:28Pressmeddelanden

GRAND SALAM-en presentation av Gotlands integrationsprojekt

Tisdagen den 21 maj kl. 20 visas föreställningen GRAND SALAM, en show där Gotlands integrationsprojekt presenterar sig. Platsen är Almedalsbiblioteket.

Medverkande i GRAND SALAM är ungdomar som deltar i projekten HejSalam, Songlines, Mötet, Chameleons m fl. och kommer i föreställningen att visa film och framträda med dans, musik och performance. Flera av ungdomarna har flyktingbakgrund.

”Vi som arbetar med projekten vill bidra till ett öppet och välkomnande samhälle. Våra deltagande ungdomar har mycket att ge och har en positiv syn på livet trots att tillvaron som flykting, som några av ungdomarna har, ofta bär många problem med sig. Ni som kommer till GRAND SALAM kommer att se en show där livets svårigheter som t ex avsaknad av trygghet tematiseras, men som även ger mycket värme”, säger Armin Scholler, projektledare för HejSalam och arrangör för GRAND SALAM.

Bakom projekten står Gotlands Museum, Kulturskolan på Gotland, Studieförbundet Bilda, Demokrati för Barns Framtid och Baltic Art Center. Flera av projekten är finansierade av Arvsfonden.

Arrangör för GRAND SALAM är Konstkonsulenten på Gotland/Gotlands Museum och Almedalsbiblioteket.

Inför föreställningen bjuder vi in till pressträff torsdagen den 16 maj kl. 14.30
i Almedalsbibliotekets foajé.

I pressträffen deltar  Armin Scholler, konstkonsulent på Gotland och arrangör för GRAND SALAM, Jens Friis-Hansen, tonkonstnär, musiker och conferencier för GRAND SALAM samt några av de deltagande ungdomarna i GRAND SALAM.

Konstkonsulent
Armin Scholler