2019-12-02 12:08Pressmeddelanden

GRÄDDEN & MOSET på Sail & Racing Konsthall

Mitt i pågående julrusch vill konstkonsulenten och Gotlands Konstmuseum manifestera konsten genom att under en veckas tid öppna den provisoriska konstscenen, Sail & Racing Konsthall.

Till utställningen Grädden & Moset har sju konstnärer bjudits in för att delta med sina verk. De inbjudna konstnärerna har i sin tur fått möjligheten att bjuda in varsin utställare för att bredda och utvidga det konstnärliga urvalet. Utställningstiteln är, förutom att vara en lek med ordspråk, framförallt en kommentar för att lyfta konstens värde. Konsten är alltså inte bara ”grädde på moset”, utan som vi hävdar, ett bärande fundament vilket samhället vilar på.

Konstnärerna som medverkar är: Elfrida Nilsdotter Ahlby, Malin Campbell, Judith Dekker, Pia Ingelse, Karin Landin Larsson, Anders Larsson, Torbjörn Limé, Jessica Lundeberg, Caroline Fleur-Martini,Eva Nahlin, Pål Stenqvist och Jessica Lindgren Wu.

Initiativet är ett startskott för Gotlands Konstmuseums nya program som pågår samtidigt som frågan om ändamålsenliga lokaler utreds. Verksamheten ska under denna tid betraktas som en plattform för utställningar, konstnärliga projekt och möten som kan äga rum lite varstans.

Utställningen inleds med vernissage måndagen 9 december kl 16.
Tisdagen 10 december kl 16 hålls panelsamtal med lokala politiker om deras visioner för kulturområdet. Under veckan erbjuds även pedagogiska program för skolklasser.

Adress: Hästgatan 22, Visby.
Öppet 9–14 december, kl 11-16
.