2020-06-15 11:12Pressmeddelanden

Gotlands Museums utställningar öppnar 22 juni!

Familj framför en bildsten.

Den 5 juni kom beskedet att Folkhälsomyndigheten öppnar upp för resor inom Sverige i sommar. Gotlands Museum välkomnar åter besökare till våra utställningar, från och med 22 juni. Museet kommer att ha öppet måndag-fredag kl 10-16.

Gotlands Museums utställningar, arkiv och bibliotek har hållits stängda sedan den 3 april och enbart butik, reception och restaurang har varit öppna. Istället har vi erbjudit stadsvandringar och digitala visningar, som har nått en stor publik.

– Folkhälsomyndighetens besked var precis det vi hoppades på. Nu kan vi återigen öppna vårt fantastiska museum, vilket förhoppningsvis också ger återhämtning för vårt ansträngda ekonomiska läge, säger museichef Susanne Thedéen.

När museet åter slår upp portarna kommer det att göras med anpassningar, för att både besökare och personal ska känna sig trygga. Den interaktiva familjeutställningen Skepp & Skoj kommer vara fortsatt stängd, då säkerheten för besökare inte kan garanteras i den miljön.

– Våra besökares trygghet är första prioritet när museet öppnar igen. Vi kommer bland annat ha avståndsmarkeringar vid entrén och även inne i museet, kontantfri betalning och begränsat antal personer vid stadsvandringar. Vi kommer heller inte att genomföra visningar i museet, utan istället erbjuda kortare introduktioner för att undvika trängsel, berättar Jenny Westfält chef för publik verksamhet.

På vår hemsida www.gotlandsmuseum.se kommer en fullständig lista över vidtagna anpassningar finnas att ta del av vid öppnandet.

Museichef
Jenny Westfält