2021-05-25 11:33Pressmeddelanden

Gotlands Museum ger ut ny bok om Gotlands fossil och geologi

Omslag till boken "Gotlands fossil- en geologisk historia".Omslag till boken "Gotlands fossil- en geologisk historia".

Gotland är en skattkammare för den som är intresserad av fossil och geologi. En gång i tiden var ön ett tropiskt revområde och spåren från den tiden är rikliga. Nästan ingenstans i världen finns så mycket fossil inom sitt tidsavsnitt – Silur – som på Gotland. Människor från hela världen reser till Gotland för att se och upptäcka vår unika fossilfauna, och nya generationer gotlänningar och besökare letar fossil längs stränderna.

Gotlands fossil – en geologisk historia guidar geologen Sara Eliason bland fyndplatser utspridda över ön och berättar om Gotlands äldsta historia. Pedagogiskt förklarar hon hur Gotlands berggrund uppstått och hur den är uppbyggd. Här finns också en uppslagsdel med nytagna foton av fossil från Gotlands Museums samlingar. Med hjälp av dessa kan läsaren själv artbestämma fossil de hittat. Här berättas också hur processen från levande djur till fossil gått till och illustrationer visar hur djuren såg ut då de en gång levde på tropiska havsbottnar.

Bokens sista avsnitt berättar om var på ön det lönar sig att leta efter fossil, och visar var olika typer av fossil förekommer.

Sara Eliason, som i många år verkat inom naturområdet på Gotlands Museum, har en gedigen kunskap om Gotlands geologi och fossil. Hon har tidigare skrivit boken Solstenar och Kattskallar – Gotländsk fossil- och geologiguide, som varit mycket uppskattad. Gotlands fossil – en geologisk historia kan ses som en uppdaterad uppföljare försedd med ny kunskap, nya illustrationer och nytagna foton. Den kan med fördel läsas både av den som är allmänt intresserad av fossil, och den som redan är insatt i ämnet. Boken är rikt illustrerad.

VäIkommen till digital release
I samband med att boken släpps, den 1 juni, kommer en digital release att hållas. Releasen publiceras som ett filmklipp på vår Facebooksida: https://www.facebook.com/events/144982254316141/

Raukområdet vid Holmhällar. Foto: Henrik Jansson

Förlagsredaktör, Fornsalens förlag