2022-05-04 11:38Pressmeddelanden

Gotlands Museum: Fri entré för ukrainska medborgare

Foto: Gotlands MuseumSofia Hoas arbetar på Gotlands Museum, och är även ordförande i föreningen Svenskbyborna. Foto: Gotlands Museum

Gotlands Museum erbjuder fri entré för ukrainska medborgare och specialvisningar på ukrainska.

Genom den fria entrén vill museet visa sitt stöd för den ukrainska befolkningen, men också passa på att visa upp vår gemensamma historia.

–Vi har ju en spännnade och gemensam historia: alltifrån de gotländska vikingarnas färder på floden Dnjepr genom Ukraina ner till Svarta havet, till dagens Gammalsvenskby, berättar Sofia Hoas som arbetar på Gotlands Museum.

Sofia Hoas är även ordförande i föreningen Svenskbyborna, och arbetar med vänortsarbetet mellan Region Gotland och Gammalsvenskby.

– Vi hoppas att många, både vuxna och barn ska hitta till oss. Vi kommer dessutom att erbjuda specialvisningar på ukrainska eller med tolk, fortsätter Sofia Hoas.

Den fria entrén gäller vid uppvisande av ukrainskt pass, och gäller även vid museigårdarna Norrbys i Väte, Petes i Hablingbo och Kattlunds i Grötlingbo.

Sofia Hoas. Foto: Gotlands Museum

Projektledare för ARVET - hållbar kulturarvsturism