2023-01-13 08:26Pressmeddelanden

Gotlands Museum fortsatt i topp bland länsmuseer

Museichef Jenny Westfält. Museichef Jenny Westfält.

En sammanställning som branschorganisationen Sveriges museer har gjort, visar att Gotlands Museum ökat sina besökssiffror. Museet är fortsatt det mest besökta länsmuseet i landet.

Siffrorna för Gotlands Museum visar att besökssiffrorna ökade från 336 114 besökare (2019), till 343 088 besökare 2022. Gotlands Museum hamnar på en elfte plats av de 25 mest besökta museerna i landet, och är fortsatt det mest besökta länsmuseet.
Skansen, följt av Vasamuseet, Nordiska museet och Naturhistoriska riksmuseet toppar listan som Sveriges museer skickat ut.

Glädjesiffror för Fornsalen
2022 har varit ett händelserikt år på Gotlands Museum, med utställningar som Gotland Stories och Lek & leksaker. Något som märks i besökssiffrorna för Fornsalen. Dessutom har museet satsat stort på den digitala verksamheten. Hela 92 313 personer besökte Fornsalen under 2022.
–Så här bra besökssiffror har vi inte haft på över tio år på Fornsalen. Vi är glada över att fortsatt vara det mest besökta länsmuseet i landet, något som vi varit sedan 2014, säger Jenny Westfält, museichef.

Här kan du läsa hela rapporten från Sveriges museer.

Museichef
Jenny Westfält