2024-03-04 14:06Pressmeddelanden

Gotlands kulturarv får en ny portal

En hand med en vit handske, och diverse museiföremål: en gammal nyckel, tallrik, mobiltelefon, snäcka med mera. Gotlands Museums nya portal Utforska erbjuder ett rikt utbud av det gotländska kulturavet.

Den 12 mars lanserar Gotlands Museum sin största digitala satsning någonsin: kunskapsportalen Utforska. I portalen samlas innehåll från museets breda verksamhet, där alla avdelningar finns representerade.

Upplev det gotländska kulturarvet när det passar dig: hemma i soffan, när du är på språng eller när du vill förkovra dig ordentligt i den gotländska historien.
– Vi ser portalen som en viktig del i att tillgängliggöra kulturarvet, och i arbetet med kunskapsuppbyggnad och digitalisering. I Utforska kan du titta, läsa, lyssna och scrolla runt i Gotlands rika och fascinerande historia, berättar Johanna Pietikäinen, avdelningschef för Samlingar och Arkiv på Gotlands Museum.

Portalen Utforska är i ständig förändring och erbjuder ett rikt utbud av det gotländska kulturavet: alltifrån guidade turer, till byggnadsvård och bebyggelsehistoria, konst, digitala utställningar, artiklar om föremål, böcker, 3D-modeller, quiz och mycket mer.
– Att samla Gotlands Museums innehåll i en egen portal ger oss mer frihet. Utöver det material som redan finns på Utforska kommer vi framöver att publicera roligt och nytänkande innehåll kring det gotländska kulturarvet, berättar Kajsa Pontén Röcklinger, antikvarie med fokus på digitalisering, och som byggt upp portalen Utforska

Fakta om Utforska:
Utforska är Gotlands Museums kunskapsbank. Här tillgängliggörs och sammanförs innehåll från museets olika kanaler och verksamhetsområden så att man lättare ska kunna uppleva Gotlands natur- och kulturarv. Avdelningen för Samlingar & Arkiv på Gotlands Museum är ansvarig för portalen, men innehållet produceras av medarbetare från museets alla avdelningar. Utforska är i ständig förändring och det kommer ut nytt material varannan vecka.

Nyfiken på att kika på Utforska? (Lanseras 12 mars).
Gå in på utforska.gotlandsmuseum.se

Avdelningschef för Samlingar och Arkiv