2019-08-12 09:23Pressmeddelanden

Gotland Art Week på Gotlands Konstmuseum

Under årets upplaga av Gotland Art Week är det både hands on och minds on på Gotlands Konstmuseum och man kan välja att gå på workshop, musikkonsert eller lyssna till en föreläsning.

Workshop med keramikern Helle Kobbernagel
Är man intresserad av keramik och lera finns det möjlighet att lära sig mer på onsdag den 14 augusti kl 13.30. Då bjuder museet in till en workshop med keramikern Helle Kobbernagel som visar och berättar kring olika lerors egenskaper och vad man kan skapa med dem. Under workshopen finns möjlighet att känna på olika leror och prova att forma dem.

Föredrag med journalisten Ulrika Knutsson

Fredagen den 16 augusti kl 13.30 berättar Ulrika Knutson (journalist och författare som har medverkat som programledare och krönikör i en mängd program i TV och radio), om Elisabeth Tamms och Elin Wägners gemensamma skrift Fred med jorden från 1940. "Jorden är ej skapad av människohänder. Men människohänder ha slagit under sig jorden. Om den missbrukas, lider den och upphör att ge." Så skriver författaren Elin Wägner och jordbrukaren Elisabeth Tamm i den lilla skriften Fred med jorden. De var långt före sin tid i synen på miljö, ekologiskt jordbruk och hållbar konsumtion.

Lite senare, kl 15 samma dag, spelar Musikkollektivet Bobby Mull på Konstmuseets gård. Bandet gör som vanligt musikaliska nedslag i litteraturens och politikens sfär med några iakttagelser kring bland annat Strindbergs, Ingmar Bergmans och Rosa Parks liv.

Verksamhetsansvarig Gotlands Konstmuseum
Angelica Blomhage