2019-02-20 12:46Pressmeddelanden

Föreläsning om Stora torget från stenålder till idag

På söndag den 24 februari kl 14.00 kommer Gotlands Museum hålla en lite annorlunda föreläsning om Stora torget i Visby. Tanken är att olika kunskaper på museet ska mötas i en panelgrupp för att berätta om torgets historia och nutid.

Gotlands Museums arkeolog Per Widerström kommer tillsammans med programansvarige Lars Kruthof att berätta om arkeologin och historien kring Stora torget. Det börjar redan i stenålder via medeltida rådhus till schavotten och otäcka straffmetoder.

Marika Bogren som är chef för museets samlingar kommer tillsammans med konservator Susanna Barros att berätta om den nykonserverade målningen Stora torget målad på 1880-talet av Johan Ericson. Slutligen kommer byggnadsantikvarie Sandra Såger att berätta om torgets utformning idag.

För mer information
Lars Kruthof, programansvarig