2022-09-05 11:36Pressmeddelanden

Fejs & Plejs: Gerum är först ut

Gotlands Konstmuseum presenterar det dokumentära projektet Fejs & Plejs med fotografen Tommy Söderlund och etnologen Carina Johansson. Först ut är Gerum. Foto: Tommy SöderlundGotlands Konstmuseum presenterar det dokumentära projektet Fejs & Plejs med fotografen Tommy Söderlund och etnologen Carina Johansson. Först ut är Gerum. Foto: Tommy Söderlund

Duon besöker nyfiket sex platser på Gotland under hösten 2022 för att möta människor i deras vardag. Med porträtt i stort format och insamlade berättelser att placera på lokala väggar skapas ett litet event på varje gästad plats.

Syftet med projektet är att visa hur livet på ön kan te sig, då vardagsliv och människor som bor och verkar här ofta utesluts i den så dominerande bilden av Gotland som en destination. Med människors egna berättelser och med de själva på bild i närmiljön bidrar Fejs & Plejs med några nyanser till en mer mångfacetterad gotlandsbild.
– Vi är väldigt nyfikna på vad vi möter, inte minst människorna när vi reser runt på ön, säger Carina Johansson, etnolog.

Först ut är Gerum, fredagen den 9 september kl. 14.00, vid gamla skolan/sockenbastun. Välkommen att delta vid uppsättningen av bilden. Det bjuds på kaffe och kakor.

Fler bilder och berättelser om livet i Gerum kommer att finnas på Gotlands Museums hemsida och Facebook några dagar efter eventet. Nästa plats att besöka är Rone.

Fakta:
Fejs & Plejs ingår i Gotlands Konstmuseums projekt Gotland Stories som vill vidga, utmana och leka med den schablonartade och förenklade bilden av Gotland. Projektet innefattar konstverk, utställningar och program på olika platser och i olika rumsligheter på Gotland under 2022. Med stöd från Region Gotland och Uppsala universitet, Campus Gotland.

Lilian Gahm och Jerry Jönsson, Gerum, fotograferades av Tommy Söderlund inför det dokumentära projektet Fejs & Plejs. Foto: Tommy Söderlund

Verksamhetsansvarig Gotlands Konstmuseum
Angelica Blomhage