2023-10-31 13:05Pressmeddelanden

Färgstarkt tema på Arkivens dag

En kvinna i ett bibliotek som håller i gamla skisser. Arkivarie Tove Åkesson, Gotlands Museum, kommer att finnas på plats på Arkivens dag tillsammans med museets övriga arkivarier, och visa spännande arkivmaterial.

Gotlands Museum deltar i Arkivens dag den 11 november, med öppet hus i museets Arkiv & bibliotek.

Årets tema är ”Färg och form”, och under dagen kommer museets arkivarier att visa arkivmaterial från bland andra Per Arvid Säve, Tobias Lang, Tyra Lundgren, Ellen Roosval von Hallwyl och Johnny Roosval, samt ett urval av ritningar, kartor och fotografier som på olika sätt passar in på årets tema.

– Allt detta är material som vi inte får möjlighet att visa upp särskilt ofta, så det känns jätteroligt att få tillfälle att belysa det, berättar arkivarie Tove Åkesson på Gotlands Museum.

I biblioteket kan besökarna botanisera bland böcker och tidskrifter om gotländsk formgivning och konst. Arkivets personal finns på plats för att guida och svara på frågor mellan klockan 12–16.

– Klockan 13 håller vi en presentation av arkivet för de besökare som vill veta mer om oss och vår verksamhet, berättar Tove Åkesson.

Arkivarie Tove Åkesson på Gotlands Museum. Pressbild: Gotlands Museum

Antikvarie och arkivarie