2021-11-22 11:44Pressmeddelanden

De gör en bygdegårdsturné med coronakonst

Lokala kulturskapare visar sitt perspektiv på livet under coronapandemin. Lokala kulturskapare visar sitt perspektiv på livet under coronapandemin.

Gotländska kulturskapare visar sitt perspektiv på livet under coronapandemin. Nu gör de en bygdegårdsturné.

I november 2020 utlyste Region Gotland särskilda uppdrag till lokala kulturskapare, där deras perspektiv på livet under coronapandemin efterfrågades. Utställningen Mixed Minds, som presenterar detta resultat, hade premiär i Visby under kulturhelgen i oktober.

Utställningen vill nu vitalisera kulturutbudet på hela Gotland, med en landsbygdsturné under hösten 2021 och vintern 2022. Först ut är Othem bygdegård den 26 - 28 november, därefter Dalhem bygdegård den 3- 5 december och Kräklingbo bygdegård den 14- 16 januari. Under 2022 visas utställningen i ytterligare tre bygdegårdar.

Under vernissagen är det liveuppträdanden av Steve Chadwick i Othem bygdeghård. Turnén avslutas i Kräklingbo bygdegård med ett uppträdande av PPP, Picture, Poetry & Punk, med Kickan Holmberg, Jessica Lunderberg och Ann Helling.

Utställningen samlar olika konstnärliga medier – ”mixed minds” – med konst, konsthantverk, performance, musik och dans, berättar Armin Scholler, Region Gotlands konstkonsulent på Gotlands Museum.

– Det är mycket intressant att se på vilka olika sätt konstnärerna tagit sig an den utmaningen som coronatiden innebär. Upplevelsen av pandemin, med allt det negativa som pandemin innebär, kan även vara en källa för inspiration, hur motsägelsefullt det än eventuellt låter, säger Armin Scholler.

Mixed Mind - bygdegårdsturné:
Othem bygdegård: Fredag 26 november 17:00-19:00. Lördag 27 och söndag 28 november 11:00-17:00.
Dalhem bygdegård: Fredag 3 december 17:00-19:00. Lördag 4 och söndag 5 december 12:00-17:00.
Kräklingbo bygdegård: Fredag 14 januari klockan 17:00-19:00. Lördag 15 och söndag 16 januari 11:00-17:00.

Deltagande konstnärer:
Alve Lagercrantz, Birthe Jörgensen, Elena Berg Österdahl, Elfrida Nilsdotter, Jessica Lindgren Wu, Jessica Lundeberg, Josef Karnebäck, John Jakobsson, Karl Melander, Knut Stahle, Kristina Frank, Simon Svennefjord & co, Tom Karlsson, Torbjörn Limé och Unn Dahlman.

Bygdegårdsturnén sker i samarbete mellan Konstkonsulenten på Gotland, Gotlands Museum, Film på Gotland och Region Gotland.

Konstkonsulent
Armin Scholler