2024-04-29 10:58Pressmeddelanden

Café Amalia flyttar in på museet

En man och en kvinna i trädgården utanför en museibyggnad. Fornsalen i Visby. Amalia Muttoni och Gideon Van Valkenburg tar över driften av restaurangen och kaféet på Fornsalen.

Nu är det klart att det blir Amalia Muttoni och Gideon Van Valkenburg som kommer driva restaurangen på Fornsalen.

Gotlands Museum har under våren sökt en ny restauratör till restaurangen på Fornsalen. Nu är det klart att det blir Amalia Muttoni och Gideon Van Valkenburg som idag driver Café Amalia på Södra Kyrkogatan i Visby, som tar över driften.

Det kommer att bli samma koncept som på Södra Kyrkogatan där deras verksamhet fortsätter, men med mer fokus på lunch och fika, berättar Amalia Muttoni ägare av Café Amalia.
– Konceptet med frukost hela dagen hänger självklart med och till hösten gör vi en ordentlig satsning på lokal, vällagad, god lunch och hembakat fika.

Jenny Westfält, chef för Gotlands Museum, är glad över att Amalia Muttoni väljer att utöka sin verksamhet:
– Vi är oerhört glada att Amalia och Gideon med Café Amalia kommer till oss. Restaurangen och kaféet är en viktig del för ett besöksmål som Fornsalen, med cirka 100 000 besökare årligen.

Café Amalia öppnar på Fornsalen i juni. Just nu pågår förberedelserna för fullt både i lokalerna och vad gäller planering.

För frågor, kontakta:
Jenny Westfält   museichef
jenny.westfalt@gotlandsmuseum.se
070-399 00 96

Amalia Muttoni
cafeamalia2.0@gmail.com
070-498 10 10

Två kvinnor och en man som tittar in i kameran och ler. De står utomhus framför en byggnad som är gul.

Amalia Muttoni och Gideon Van Valkenburg som kommer driva restaurangen på Fornsalen, tillsammans med museichef Jenny Westfält.

Museichef
Jenny Westfält